DRF: Udsigt til rekord-rejseår i 2018

TURISME: Det tvivlsomme vejr på hjemlige breddegrader får flere og flere danskere til at søge mod varmen, og det kan betyde, at 2018 bliver et rekordår, vurderer Danmarks Rejsebureau Forening.

Sne, slud og sjap? Eller kan sol, strand og sangria friste?

Det er nok ikke et decideret dilemma; for de fleste danskere ligger svaret lige for.

I hvert fald hvis man spørger de danske rejsebureauer, som oplever stadig større interesse fra danskerne om at rejse udenlands på alle tidspunkter af året.

En dårlig dansk sommer i 2017 og en udsigt til en iskold vinter gør, at rejsebranchen forventer et overordentligt stort rejseår næste år.

Danmarks Rejsebureau Forening imødeser faktisk, at 2018 bliver et af de største rejseår nogensinde. Rejsebureauerne mærker kun stigende interesse fra rejselystne danskere, og det udspringer ganske givet fra den lidet flatterende sommer i år.

”Danskerne har ikke lyst til at vente for længe med at bestille årets sommerferie,” siger Lars Thykier, der er direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Flot vækst i Portugal
Han beretter, at danskerne i disse år er i skarp konkurrence med hinanden om at sikre sig de bedste rejsemål og hoteller – og at kampen begynder tidligere end før. Destinationer omkring Middelhavet er særligt populære, hvorfor hotellerne her oplever stort pres i højsæsonen.

Presset på traditionelle sydeuropæiske destinationer har blandt andet den virkning, at danskerne søger til mindre pressede lande. Kroatien forventer en vækst af danske turister på mellem 10 til 15 procent næste år, og besøgstallene i Portugal nærmer sig en vækst på 20 procent i de senere år.

”Selv om Kroatien og Portugal langt fra er ukendte rejsemål, så oplever de i disse år en meget stor vækst. Det hænger sammen med, at der ikke er nok hotelsenge at få i for eksempel Spanien, når vi nærmer os sommeren. Danskerne vil gerne have sol og strand på deres sommerferie, og når de klassiske rejsemål er fyldt op, søger man mod nye rejsemål,” siger Lars Thykier.

Danmarks Rejsebureau Forening forudser, at Spanien, Frankrig, Italien og Tyskland – danskernes foretrukne rejselande – også vil opleve fortsat vækst i 2018.

Næsten uændrede priser
Anbefalingerne går på, at man undersøger sine feriemuligheder hurtigst muligt, hvis favoritrejsen står øverst på ønskelisten for årets julegaver.

Det er vurderet, at priserne i 2018 vil være stort set identiske med priserne i 2017, da priserne på hotelværelser er steget en anelse, mens flybilletternes priser omvendt er faldet på grund af øget konkurrence på markedet.

FN har lavet en opgørelse, der viser, at 1,235 milliarder mennesker rejste på ferie i andre lande i 2016. Europa modtog cirka halvdelen – 616 millioner rejsende – og er den mest populære af verdens syv verdensdele.

 

Relaterede artikler:

Danskerne rejser mere

Rejsearrangør klar med olympisk destination

Danskere strømmer til Portugal 

x

Læs Også

Genvalg til bestyrelsen i DRF

Der var genvalg til medlemmerne af bestyrelsen for Danmarks Rejsebureau Forening ved generalforsamlingen torsdag. Foreningen fejrer til oktober sit 80 års jubilæum.

TUI vil atter være størst i Danmark

De seneste 5 år har TUI – det tidligere Star Tour – mistet cirka hver fjerde kunde i Danmark. Det afholder ikke TUI’s nordiske topchef fra at forudse, at bureauet igen kan overhale Spies som landets største charterrejsebureau.

Dansk rejsebureau øger på Caribien

Den hollandske besiddelse Aruba er ny destination for bureauet, som dermed har 5 rejsemål i Caribien.

For få besøgende til aktiv feriemesse

Weekendens premiere på Københavns nye feriemesse, Aktiv Ferie, tiltrak færre gæster end forventet. Messen loves tilbage næste år – men det bliver på et nyt tidspunkt.

Rejsebureau fejrede medejer og fødselar

Der blev både fejret 50 års fødselsdag for produktionsdirektør i stort dansk rejsebureau samt hans 10 års jubilæum som medejer.

Krakket rejsebureau fortsætter med ny ejer

I februar gik københavnsk rejsebureau konkurs med tab for Rejsegarantifonden på 3,2 millioner kroner. Nu har et andet dansk bureau købt dets domæner og kundedatabasen.