Når en krone er lig med 400 mio. kroner

Der har allerede været skrevet meget om Maersk Airs underskud, som vi jo har kendt siden det blev offentliggjort i forbindelse med årsregnskabet i koncernen for en måned siden.



Det er altså ikke tallet på et minus på de 500 mio. kr., der er nyt, men nok så meget, hvordan det fremkommer, og hvad der skal ske med fremtiden. Derfor var det interessant at høre adm. direktør Finn Øelund forleden oplyse, at prisfastsættelse på flyene sker efter dollarkursen på årets sidste dag, og netop den da var dollaren i bund i forhold til kronen.

Sagt på en anden måde: Hvis dollaren stiger med en kroner stiger værdien af Maersk Airs flyflåde med 400 mio. kr. Hverken mere eller mindre.



Konklusion efter pressemødet er, at ledelsen ser med fortrøstning på det kommende år med voksende passagertal og nye ruter og flere charterkunder. Men priserne er i bund og olieprisen høj. Derfor må man fortsat udvikle – eller være i far på længere sigt.



Det seneste skud på stammen er biludlejning efter samme principper i et samarbejde med Budget. Det godt initiativ, der er til at forstå. Hittet er fri afleveringsret af bilen lejet i Barcelona afleveret i Malaga, eller lejet i Venezia og afleveret i Rom – for nu at nævne et par eksempler.



“Vi vil også have rejsebureauerne med, og det er vi klar til fra 1. maj,” sagde salgs- og marketingdirektør Anne von Glasow.



I det hele taget var det et fremtrædende mønster, at bureauerne absolut indgår i fremtiden hos Maersk Air på trods af stærkt øget internetsalg, som bureauerne da i øvrigt også kan tage del i.



Ejv.

Skrevet af