Jørgen Lindegaard (Foto: Alchetron)

Eks-SAS-topchef: Lufthansa er Europas bedste

7´eren: På søndag fylder direktør Jørgen Lindegaard 70 år. Det er nu 15 år siden han forlod SAS som den første danske koncernchef nogensinde i det skandinaviske flyselskab.

1. For 15 år siden valgte du efter fem år som koncernchef i SAS at sige farvel og gå til ISS som koncernchef, Jørgen Lindegaard. Savner du luftfart, og hvem flyver du med i dag som passager?

”Jeg tror alle, der har været i luftfart, har det som jeg. Man savner det ofte og hver gang, man passerer en lufthavn eller ser et fly i luften. Jeg flyver så godt som kun med SAS eller Star Alliance-partnere.”

Snowflake og Norwegian ville det samme

2. Du havde allerede færten af lavprisselskaber og lancerede Snowflake. Hvorfor gik det ikke dengang. Det var jo en forløber for SAS` nuværende datterselskab, SAIL, i Irland? 

”Vi kom langt med et helt nyt koncept, som var ukendt i SAS og Star Alliance på det tidspunkt. Envejsbilletter og booking på nettet samt en lille dedikeret administration med frihed til at disponere selvstændigt. Lønsomheden krævede ændringer i aftalerne med piloter og kabinen, da de eksisterende overenskomster gav alt for høje sædeomkostninger. Desværre ville ingen fravige gamle rettigheder, og derfor kunne vi på trods af fulde fly ikke skabe lønsomhed. Vi startede Snowflake med seks Boeing 737 samme år som Norwegian også startede med seks Boeing 737.” 

DSB vinder indenrigstrafikken

3. Får vi nogensinde gang i indenrigstrafikken, som politikerne gerne ser. Eller er Danmark for lille til trafik ad luftvejen?

”Danmark er klart for lille undtagen måske ruten til Aalborg og Bornholm. Når DSB og Banedanmark endelig får tog og skinner op på europæisk niveau, vil toget tage alt det meste af den kollektive fjerntrafik.” 

Vi fløj med tab                                                                                                                               
4. Du delte SAS op i tre selvstændige aktieselskaber og understregede, at der ikke måtte gå landskamp i det. Nu er Norge ikke længere med, og Sverige er på vej ud. Betyder det, at Danmark (og Københavns Lufthavn) har vundet? Og kan SAS klare sig – helt alene? 

”Opdelingen af  Scandinavian Airlines (og ikke SAS, som jeg opdelte i de datterselskaber og hoteller, som koncernen jo allerede bestod af) havde ét og kun ét formål, nemlig at sikre, at de tre landes meget forskellige arbejdsmarkedslovgivning blev anvendt i separate juridiske selskaber i de tre lande.

Tidligere var der et konstant pres for at få for eksempel danske lønninger, norske pensionsforhold og svenske lønmodtagerbeskyttelsesaftaler i en stor sammenblanding, hvilket var medvirkende til at omkostningerne per produceret sæde var så høje, at Scandinavian Airlines fløj samtlige ruter med tab.” 

Top tre i Europa
5. Hvis du skulle vælge de tre dygtigst ledede flyselskaber i Europa i dag, inklusive lavprisselskaber: Hvem, ville du så vælge og hvorfor. SAS må ikke medregnes . 

”Klart Lufthansa, som har formået at lave præcis den struktur, jeg arbejde med: Et stort netværksselskab til langruter og klassiske ruter med megen erhvervstrafik samt et antal datterselskaber til feed og lavprisproduktion. British Airways har dygtigt satset på langruterne og satset på feed fra alle andre, men det er også lettere med hub i London. Endelig synes jeg, at easyJet leverer et fint produkt med ruter til hovedlufthavne til fine priser.”

 6. Sverige og Norge har lagt såkaldte miljøafgifter på flybilletter. Danmark har signaleret, at det ikke vil ske hos os. Er det en rigtig beslutning? 

”Ja, det er det, for de afgifter er bare en almindelig skat på rejser og bidrager ikke i sig selv til at reducere CO2 eller andre udslip, for folk flyver jo alligevel alt det, de orker og forretningsmæssigt må gøre.”

Pensionist skal ikke glemme sit eget liv

7. Nu bliver du 70. Hvornår synes du, at en topleder i dag bør gå på pension? 

”Det tror jeg ikke, man kan lave en formel for, for vi er jo så forskellige som mennesker, topledere eller ej. Men jeg ved jo, hvor mange timer et toplederjob kræver, så derfor håber jeg for de, der har muligheden for at vælge, at de forstår at prioritere tiden rigtigt, når de bliver ældre.

Som topleder har man hele tiden ansvar for andre menneskers dagligdag – og på et tidspunkt skal man huske også at tage ansvar for sit eget liv.”