Christian Greve skal som ny business development manager for erhvervsrejsebureauet FCM i Danmark være med til at vinde flere kunder til bureauet.

Erhvervsrejsebureau jagter vækst i Danmark

Det globale australske erhvervsrejsebureau FCM Travel Solutions har store ambitioner om dansk fremgang. Med til at hjælpe dette på vej har bureauet ansat kendt profil med lang erfaring fra Danmarks største erhvervsrejsebureau.

Med 30 års erfaring i rejsebranchen kender 52-årige Christian Greve markedet for erhvervsrejser rigtig godt. Den viden skal han nu bruge i sit nye job som business development manager for FCM Travel Solutions i Danmark, hvor han blandt andet skal være med til at vinde flere kunder til bureauet.

Christian Greve er kommet til FCM i Danmark med senest 14 års erfaring fra en af de største spillere på det danske marked, American Express Global Business Travel. Tidligere var han ni år hos et andet af Danmarks største erhvervsrejsebureauer, CWT.

Men inden Christian Greve tog imod udfordringen fra FCM havde han en tiltrængt pause fra arbejdslivet.

”Jeg havde 14 gode og spændende år hos Amex – men besluttede sidste sommer, at der skulle ske noget andet i mit liv. Så uden at have noget nyt job på hånden sagde jeg mit job op hos Amex. Jeg havde brug for at trækket stikket og få noget frisk luft. Jeg brugte sidste efterår fire måneder på at rejse. I Sydkoreas hovedstad besøgte jeg en af mine tre døtre, der på det tidspunkt studerede på universitet i Seoul. Jeg var også i Hong Kong og Tokyo, og efter et par uger hjemme i Danmark var jeg i Seattle, hvor en anden datter er gift og havde fået sit første barn – mit første barnebarn. De fire måneder uden arbejde var total luksus – men jeg ville i gang igen, også fordi regningerne skal betales,” siger Christian Greve til STANDBY.dk

Han talte blandt andet med chefen for FCM Travel Solutions i Danmark, Torben Nygaard, om fremtiden. ”Torbens tanker for FCM i Danmark er spændende, vi er en lille dansk organisation i en betydelig international organisation med store globale ambitioner.”

FCM Travel Solutions er et af omkring 40 varemærker i australske Flight Centre Group, der på verdensplan har cirka 18.000 medarbejdere, hvoraf over 6.000 arbejder hos FCM. Foreløbig har FCM kun ti medarbejdere i Danmark – og 80 i hele Norden.

”FCM har også ambitioner om at vokse på det nordiske marked, hvor man kom ind med overtagelsen af Travellink i 2016. Men på verdensplan er det FCM’s ambition indenfor måske fem år at blive blandt de allerstørste indenfor forretningsrejser,” siger Christian Greve.

Klar til ny vækstrejse
Med en omsætning i sidste regnskabsår i Danmark på 766 millioner kroner er FCM det femtestørste erhvervsrejsebureau. Det har foreløbig ti salgsmedarbejdere på kontoret i Bredgade i København.

”Jeg vil gerne være med på en ny vækstrejse med FCM. Det prøvede jeg da jeg i 2002 kom til Amex. Dengang var Amex i Danmark en lille organisation med Forsvaret som største kunde,” siger Christian Greve. Hos Amex var Christian Greve frem til han stoppede Client General Manager med det kommercielle ansvar for en række af de største kunder på det danske marked.

”FCM sælger sig blandt andet meget på sin fremragende teknologi. Jeg ved godt, at det siger andre erhvervsrejsebureauer, at det har de også – men FCM er anderledes. Vi tilstræber meget at bringe værdi ind i samarbejdet med kunderne og give personlig service. Omkring 80 procent af bookingerne hos FCM klarer kunderne selv online – men når der er problemer eller udfordringer, så skal de ikke ringe til et kæmpe call center, men kan bruge det samme lokale danske team hos os,” siger Christian Greve og tilføjer:

“Selv om meget i dag er online, så er der stadig store og små virksomheder der efterspørger og vil betale for personlig service fra deres rejsebureau. Det marked går vi blandt andet efter hos FCM,” siger Christian Greve og tilføjer: ”Vi kan på 24 timer sætte vores onlinesystem op for små og mellemstore kunder – så kan de prøve os.”

”Konkurrencen på erhvervsrejser i Danmark er benhård, det er ekstremt svært at tjene penge og der skal hele tiden konkurreres på prisen,” siger FCM Travel Solutions nye forretningsudvikler i Danmark.

Balsam for sjælen
Christian Greve har i øvrigt allerede planlagt sin næste ferie – til maj vil han gå den 650 kilometer lange pilgrimsvandring Caminoen fra Lissabon og frem til den spanske by Santiago de Compostela.

”At gå Caminoen har jeg tænkt på i mange år – her skal jeg gå og tænke gode tanker, forhåbentlig møde spændende mennesker; det bliver balsam for sjælen i en til tider stressende hverdag,” siger han.

Relaterede artikler:

Nyt rejsebureau vil være blandt de 10 største

Flere bureauopkøb kan være på vej

Mere anerkendelse til FCM Travel Solutions