Væksten i erhvervsturisme er gået i stå.

Erhvervsrejsende er guld værd for Danmark

En udenlandsk erhvervsrejsende, der besøger Danmark, bruger næsten dobbelt så mange penge som en almindelig dansk turist.

Det er almindelig kendt, at erhvervsrejsende er gode gæster for de lande, der bliver besøgt. Kampen for at tiltrække dem, er imidlertid hård, viser en ny undersøgelse, men nu vil konferencecentret Messe C i Fredericia tage kampen op.

Nærmere analyser viser, at en udenlandsk erhvervsrejsende bruger 2.150 kroner om dagen under sit ophold i Danmark, mens en almindelig dansk turist ’kun’ lægger omkring 1.300 kroner og en dansk erhvervsrejsende bruger 1.750 kroner.

“Udenlandske erhvervsturister er en yderst attraktiv gruppe, ganske enkelt fordi de bruger mange flere penge, når de er i udlandet. Derfor arbejder vi nu sammen med Region Syddanmark om at tiltrække internationale begivenheder. Danmark har meget at tilbyde, blandt andet en god infrastruktur, en høj grad af professionalisme, høj sikkerhed, et grønt image og en smuk natur,” siger Grete Højgaard, direktør for konferencecenter Messe C i Fredericia.

Messe C er hvert år hjemsted for en række messer, konferencer og events, med deltagerantal fra 100 til flere tusinde – ofte i samarbejde med andre lokale virksomheder. De fleste besøgende kommer fra Danmark, mens en væsentligt mindre del er fra udlandet. Andelen af udlændinge er dog stigende.

“Vi er et lille land, og der er ikke så mange af os til at fortælle resten af verden, hvad vi rent faktisk er i stand til. Derfor er vi nødt til at investere i at opnå øget opmærksomhed. Den enkelte virksomhed kan ikke gøre det alene, så det er afgørende vigtigt, at vi samarbejder på tværs af faggrænser for at få fortalt om Danmark. Men det er også noget, der skal sættes penge af til, for det er, hvad andre lande gør”, tilføjer Grete Højgaard.

Langsommere vækst
Danmark har haft en tydelig vækst i erhvervsturisme de senere år, men siden 2015 er væksten fladet ud og nabolande som for eksempel Holland og Sverige har sat sig i spidsen, viser en ny analyse, som Dansk Industri har præsenteret.

“I Danmark har vi gode muligheder for at gøre det godt i konkurrencen om erhvervsturister. Vi har meget af det, der kræves, men det har vores nabolande også og det ser ud til, at de har vundet de seneste runder i konkurrencen”, siger Sune K. Jensen, chef for turisme hos Dansk Industri.

“Selv om den største del af erhvervsrejsende er danske, er den internationale andel værd at gå efter. Både fordi internationale erhvervsfolk er gode kunder for danske virksomheder i turistbranchen og fordi de erhvervsrejsende kommer året rundt, hvilket giver en bedre udnyttelse af landets faciliteter”, tilføjer Sune K. Jensen.

Hertil kommer, at både han og Grete Højgaard fra Messe C har konstateret en tendens til, at flere kobler deres erhvervsrejse sammen med nogle feriedage.

Tilbage i spidsen
Selv om konkurrencen er hård, har Sune K. Jensen flere idéer til, hvorledes Danmark igen kan nå frem i spidsen for erhvervsturisme.

“For det første skal vi fortsætte med at forbedre vores infrastruktur – ikke mindst vores lufthavne. Det er i høj grad de lette adgangsmuligheder, som gør hovedstaden og Region Syddanmark særdeles egnede til at tiltrække erhvervsrejsende”.

“Desuden bør vi satse mere på vores umiddelbare fordele. Det kunne for eksempel være ved at sammenkoble business med gastronomiske oplevelser. Det kunne også være ved at  finde nye kreative former for møder. Vi kan også nyde fordel af vores styrker på områder som for eksempel vedvarende energi, teknologi og medicinalbranchen med henblik på at tiltrække flere messer og konferencer i samarbejde mellem videnindustri og turismevirksomheder”.

I dag står erhvervsturisme for et årligt forbrug på 27 milliarder kroner, hvilket svarer til en fjerdedel af det samlede turismeforbrug.

 

Relaterede artikler:

Erhvervsrejsebureau jagter vækst i Danmark

Campingplads tiltrækker erhvervsturisme

Dansk Erhverv: Hotelpriser ikke alene skyld i nulvækst