SAS har før solgt flyselskab til CityJet

Uniformeret personale fra irske CityJet, der nu overtager SAS danske datterselskab, Cimber.

LUFTFART: To år efter købet af Cimber A/S sælger SAS sit danske datterselskab til irsk flyselskab, der før har overtaget et SAS-flyselskab. Dansk analytiker mener Cimber-salget var nødvendigt.

”Vi skal fokusere på vores kerneforretning – salget af Cimber styrker SAS fleksibilitet,” siger SAS kommercielle direktør, norske Eivind Roald, til E24.no

SAS meddelte i går, at man sælger Cimber til irske CityJet, der sidst i 2015 købte SAS finske datterselskab, Blue 1.

CityJet har i over et år fløjet SAS-ruter til Stockholm og Helsinki med Bombardier CRJ900-fly. Med købet af Cimber lander CityJet også i København. SAS sælger samtidig 11 af sine 12 CRJ900 fly, omvendt bestiller CityJet ti nye fly af typen til at flyve for SAS.

CityJet skrev i pressemeddelelse i går, at man overtager driften af Cimber og selskabets SAS-ruter fra København fra 31. januar. CityJet har dermed 22 CRJ900-fly i SAS farver. 200 af CityJets 870 ansatte arbejder i dag i Norden.

E24.no citerer CityJet for, at det irske selskab ikke har planer om større ændringer i Cimbers struktur.

CityJet skal fortsat betjene regionale SAS-ruter i Skandinavien, Baltikum og Nordtyskland med tyndere passagerunderlag.

”Men vi ser også på muligheden for at øge til byer, der har for få rejsende til, at vi kan indsætte vores egne større fly, f.eks. Boeing 737,” siger Eivind Roald. CRJ900 har 88 passagersæder, mens B737 i SAS versioner har plads til mellem 123 og 181 rejsende.

Analysechef i danske Sydbank, Jacob Pedersen, siger, at SAS gjorde det rigtige ved at købe Cimber og overføre store dele af sin regionaltrafik til Cimber.

”Det skabte en mere fleksibel produktionsplatform. Jeg tror CityJet kan producere billigere end Cimber – i hvert fald forenkler salget af Cimber yderligere SAS organisation. Underleverandører som CityJet giver SAS en helt anden fleksibilitet,” siger Jacob Pedersen.