Flere globale udfordringer i 2015

Lars Thykier.

Lars Thykier.

NYTÅRSGÆT: Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør reflekterer over, hvad der skete i år og hvad 2015 vil bringe. ”Der kommer til at ske meget i det nye år, for globaliseringen sker i rivende fart.” Han forudser nye opkøb i den danske rejsebranche – og så afventer DRF to domme fra landsretten.

Af Lars Thykier, 

adm. direktør,Danmarks Rejsebureau Forening

For ikke at miste terræn i forhold til vore konkurrenter skal den danske rejsebranche være med i kapløbet under den stigende globalisering.

UDVIKLING: De globale udfordringer giver mindst disse udviklingsområder: Dansk-etablerede rejsebureauer skal fortsætte med at udvikle sine produkter så de kan fastholde oplevelsen hos forbrugerne af, at de er det indlysende valg.

Udviklingsarbejdet bliver ikke mindre vigtigt i takt med, at rejser i overvejende grad sælges via nettet, hvor mange gode tilbud lokker, ikke bare fra dansk-etablerede udbydere.

Samtidig er ”the sharing economy” ved at vinde indpas som alternativ til rejsebureauernes udbud af services.

AirBNB og UBER er kommet for at blive, spørgsmålet er, om de i de kommende år vil komplementere rejsebureauernes udbud eller om de bliver alvorlige konkurrenter i kampen om forbrugernes gunst?

POLITIK: Politisk sker der en masse i disse år. EU justerer det Pakkerejsedirektiv, der ligger til grund for den danske Pakkerejselov. Det betyder, at der senest i 2017 vil være nye regler for udbydere af pakkerejser. Det er forventningen at de nye regler i højere grad vil omfatte de rejseudbydere der i dag ikke er omfattet af direktivet, både de, der ikke er etableret i EU (de globale udbydere), og de der bevidst sælger deres produkter så de undgår at falde ind under direktivets regler.

Samtidig er den danske rejsegarantifondslov under revision og selvom det forslag der i november i år blev fremsat af Erhvervsministeren ikke er brugbart, er det håbet at forhandlingerne om den endelige udformning af loven ender med lovændring som giver bedre forbrugerbeskyttelse og som branchen anser som anvendelig.

Vækstplanen for dansk turisme er også på vej til at blive implementeret, og er på flere måder en forbedring af arbejdet med at tiltrække flere besøgende til Danmark. Desværre er der, igen, ikke rigtig kommet flere penge til markedsføringen af Danmark i udlandet. Enkelte vildskud er der i planen, mest synligt er gennemførelsen af et politisk ønske om at udvikle en dansk turismestandard.

Udviklingsprojektet gennemføres i de kommende 1½ år og forudsigelsen herfra er, at det i bedste fald er et stykke arbejde der giver erfaringer om, hvordan man kan udvikle en destination med kvalitetsforbedring for øje.

KUNDEJAGT: Flyselskabernes erklærede mål er at få så mange af deres kunder til at købe deres flyrejser direkte hos dem selv og det hjælper IATA med til, ikke mindst via deres såkaldte NDC-projekt.

NDC – New Distribution Capability – er nu klar til implementering, og det er forventningen at det vil være i brug hos en del flyselskaber det kommende år. Det er fortsat ikke afklaret, om brugen af NDC er i overensstemmelse med EU-lovgivningen, men det vil forhåbentlig stå klart når flyselskaberne begynder at anvende NDC. Især brugen af passageroplysninger er i fokus i den forbindelse.

IATA ændrer også snart på betalingssystemet for flybilletter (BSP), og en ting er helt sikkert, det vil blive taget i brug i 2017 (= om 24 måneder) og vil medføre helt ændrede betalingsbetingelser end dem der kendes i dag.

DRF er stærkt involveret i drøftelserne af det nye system (kaldet ”New Gen. ISS”) og forsøger i det kommende år at få strukturen til at afspejle IATA-rejsebureauernes behov mere end tilfældet er i dag.

På den nordiske scene skal det blive spændende at se, hvad der sker i takt med at europæiske flyselskaber tager større ”bidder” af ”flytransport-kagen”. Bliver SAS & Finnair endelig enige om at gå sammen (lanceringen af den seneste rute Stockholm – Hong Kong tyder ikke på at der sker noget i den retning)? Overtager Ryanair flere lukrative ruter fra Norwegian, SAS og Easyjet? Køber Lufthansa mon SAS? Og hvad sker der med Norwegians oversøiske eventyr?

Der er mange ubesvarede spørgsmål på ”den Nordiske front” og det skal blive spændende at følge krigen, hvor det i slutningen af 2015 formodentlig vil vise sig, hvem der er vindere og tabere.

AGENTROLLEN: Den danske rejsebureaubranche vandt i år tre principielle retssager ved domstolene. Sagerne omhandlede agentforbehold hhv. omsorgspligten i tilfælde af ”Force Majeure”.

De to sager vedr. agentforbehold er anket af modparten til landsretten og der afsiges dom i hhv. oktober og december næste år.

Dommenes udfald er afgørende for danske rejsebureauers salg af flybilletter fremover og det ansvar de dermed påtager sig. DRF håber meget på at sagerne falder ud til rejsebureauernes fordel, selvom en sag mod Staten (Forbrugerombudsmanden) aldrig er let.

BUREAUERNES EGEN VERDEN: På de indre, danske rejsebranchelinjer vil der også i 2015 ske ændringer. For selvfølgelig kommer der nye opkøb og sammenlægninger af rejsebureauer i år. Så ja, der skal købes op og konsolideres til næste år, men samtidig med at der kommer nye rejsebureauer til.

For rejsebranchen er kendetegnet ved, at den tiltrækker mange iværksættere. DRF afholder af samme grund halvårlige iværksætterkurser for at en god rejseidé – de kurser, vi har holdt i år, har været rigtig pænt besøgt. Det vil de også være i 2015!

God jul og godt nytår!