Flixbus tester nu solpaneler på en af sine mange europæiske fjernbusruter. PR-foto fra Flixbus.

Flixbus overvejer solcellepaneler på bussen

I et tiltag for at reducere forurening eksperimenterer Flixbus nu med solcellepaneler på en bus. Panelerne genererer solenergi til bussens elektriske forbrug.

I første omgang tester Flixbus solcellepanelerne på en af sine busruter, der dagligt kører fra Dortmund via Eindhoven, Antwerpen, Brügge og Calais til London. Ifølge Flixbus reducerer solcellerne bussens brændstofforbrug og CO2-emissioner.

I snit har Flixbus 400.000 daglige forbindelser til over 2.500 destinationer i 30 i navnlig Europa samt USA. Gruppen FlixMobility består af to primære varemærker, fjernbusserne hos FlixBus og togene hos FlixTrain. På årsbasis oplyser koncernen, at den transporterer op mod 50 millioner passagerer.

Solcellerne på taget af Flixbus er ultratynde og lette for at begrænse luftmodstand. Ved hjælp af opladningskontrol i bussen kan solcellerne på taget ”kommunikere” med generatoren i bussen. Generatoren oplader busbatteriet ved hjælp af brændstof. Med ny teknologi overtages dette nu i vid udstrækning af solenergi, hvilket aflaster generatoren, skriver Flixbus i en pressemeddelelse og tilføjer:

I prøveperioden blev der gennemsnitligt sparet 1,7 liter diesel per 100 kilometer. Solpaneler forventes at producere mere energi om sommeren.

Solenergi klarer strømforbruget
Batteriet i bussen leverer nu strømforbruget til al elektronik om bord. Som normalt hos Flixbus har bussen med solcellepaneler også strømstik, aircondition, Wi-Fi og et medieunderholdningssystem. På grund af installationen af den nye teknologi drives alt dette udstyr ombord nu af solenergi, oplyser Flixbus.

I dette pilotprojekt anvendes fleksible solceller, der er specielt udviklet til brug i transportsektoren og som allerede bruges på blandt andet lastbiler.

Jesper Vis, administrerende direktør for FlixBus Benelux (Belgien, Holland og Luxembourg, red), siger i pressemeddelelsen:

”Dette pilotprojekt med solcellepaneler er kun et i en række initiativer og klimavenlige projekter. Baseret på de første resultater vil vi evaluere, i hvilket omfang vi udvider dette pilotprojekt til flere busser eller endda alle busser i netværket.”

I 2018 lancerede Flixbus pilotprojekter med verdens, ifølge Flixbus, første elektriske langdistancebusser i Frankrig og Tyskland.

Relaterede artikler:

København blandt FlixBus’ Top 20 destinationer

Rullende miljøreklame for togrejser

Tysk togselskab vil køre ”grønne tog” i Sverige