Fly-chefer venter lavpris-konsolidering

Konkurrencen er barsk og som det lyder fra Jørgen Nielsen, chef for Cimber Sterling: ”Vi vil helst ikke spå om fremtiden, men det er da ikke utænkeligt, at efterspørgslen på flyrejser på det danske marked, ikke vil kunne skabe indtjening til tre udbydere, og at der vil ske en konsolidering”.

 

Og David Skjeldam, marketingdirektør hos Norwegian, siger ligeud til bladet, ”at der nok ikke er plads til alle de aktører, som i dag flyver på Danmark”. Og fra Willem Hondius, CCO hos Transavia lyder det: ”Vi vil ikke gisne om udviklingen i andre selskaber, men når det gælder Transavia er vi ved at opbygge en stærk position. Og han tilføjer: ”Hvis nogle selskaber så beslutter at trække sig ud af visse dele af markedet, så har vi fuld forståelse for det”.

 

Jørgen Nielsen regner med at Cimber Sterling vil øge med flere fly og flere destinationer i løbet af det kommende år, og dermed følge takten fra første halvår og siger lidt drilsk til Stand By ”at man med Cimber Sterling flyver med et selskab, som betaler sin skat og skaber arbejdspladser i Danmark”.

 

Transavia, der ejes af Air France-KLM kalder i bladet sig for ”det økonomisk mest sunde lavprisselskab”. Norwegian lægger vægt på at man har en meget moderne og miljøvenlig flyflåde, og at man som det første lavprisselskab vil indføre internetadgang.

 

Læs hele artiklen i næste udgave af Stand By, der udkommer på tirsdag den 2. juni.

Skrevet af Klaus Givskov