Flybusser med el-drift på vej

elbussSvenske Flygbussarna har præsenteret en el-bus fra hollandske Ebusco, som har produceret 300 eksemplarer af typen og har gjort erfaringer gennem 30 millioner kilometer i Kina.

Bussen drives af 1,8 tons tunge  lithium-jernfosfat batterier på 247 kWh som sidder over bagakslen, hvor motoren også ligger. Den oplades på 2,5 timer ved 250 Ampere. Er ladestrømmen blot 63 ampere varer det 10-12 timer.

Motoren er på 150 kW eller omkring 200 hk, hvilket er nok til bytrafik, hvor den er klart hurtigere end en almindelig dieselbus, skriver travelreport.se.

Bussen koster omkring tre millioner kroner – en lille million kroner mere end en dieselbus. Den bruger strøm for godt to kroner pr. kilometer og heri er inkluderet en batterigaranti, som sikrer gratis udskiftning når batterikapaciteten falder under 80% af den oprindelige kapacitet.

Det er nu hensigten at teste bussen på flere strækninger – blandt andet mellem Stockholm og Arlanda.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.