Flyforsinkelser forude

I Københavns Lufthavn er flyvesikringstjenesten Naviair ved at indkøre et nyt flyvekontrolsystem, og derfor har man måttet skrue ned for den mængde fly, flyvelederne har kunnet håndtere.
Det har betydet mange forsinkelser, der typisk har varet 20 minutter, men for 150 flyafgange har det drejet sig om halve eller hele timer.

Ifølge Naviairs oprindelige udmeldinger skulle forsinkelserne være overstået i slutningen af marts, men nu er der risiko for, at forsinkelserne kommer til at vare til godt ind i april.
”Vi sagde, at der ville komme forsinkelser på op til en time i peak hours, og de forventninger har holdt stik,” siger Kurt Andreasen, der er kommunikationschef i Naviair. ”Vi er løbet ind i nogle uhensigtsmæssigheder, der gør det svært for os at hæve kapaciteten i den takt, vi havde ønsket”.

Det skyldes for det første, at der i indkøringsfasen er opdaget en række ”tekniske uhensigtsmæssigheder” i systemet, så softwaren har skullet omprogrammeres. Og så skyldes det, at flyvelederne har arbejdet så meget, at der på grund af arbejdstidsregler er risiko for, at Naviar på visse dage må køre med nedsat bemanding.
”Derfor kan det godt være, at planen om at være på fuld kapacitet i slutningen af marts bliver udskudt til et stykke inde i april. Det er vi netop nu ved at analysere, og vi regner med at melde ud i løbet af et par uger,” siger Kurt Andreasen.

Hos Cimber Air siger salgs- og marketingchef Bjarne Rasmussen, at forsinkelserne har kostet flyselskabet passagerer.
”Det har helt sikkert kostet os passagerer, fordi mange af vores kunder er pendlere, og når de flere gange på fjorten dage er kommet for sent til flyforbindelser eller forretningsmøder, så vælger de tog eller bil næste gang,” siger han.

(Berlingske Tidende, d. 18. februar, 2008)

Skrevet af