LUFTFART: Nordens største charterflyselskab får ny flyvechef med fortid som flyvechef i daværende SAS Commuter, stor erfaring fra Trafikstyrelsen og som koncernchef for Cimber. Hans forgænger hos Thomas Cook Airlines kom fra SAS og skal nu til DSB.
53-årige Kent Hansen bliver senest 1. marts ny flyvechef i Thomas Cook Airlines Scandinavia, TCAS, efter Per Schrøder, der tiltræder sin nye stilling som driftsdirektør i DSB senest den 28. februar.
I TCAS, der har hovedkvarter i Københavns Lufthavn, refererer Kent Hansen til adm. direktør Per Knudsen og indtræder i selskabets ledergruppe samt i ledergruppen i den horisontale Flight Operations organisation i Thomas Cook Group Airlines, oplyser Thomas Cook Airlines. De fire flyselskaber i Thomas Cook-gruppen er Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Scandinavia, Thomas Cook Airlines Belgium og tyske Condor.
Kent Hansen har mere end 25 års erfaring i dansk luftfart. Han er uddannet pilot og har blandt andet fløjet for luftfragtfirmaerne UPS og DHL. Siden blev han chefpilot og senere flyvechef i daværende SAS Commuter, der fløj fra 1988 til 1994, og havde her ansvaret for alle operative funktioner. Herefter fulgte syv år i Trafikstyrelsen, hvor Kent Hansen var kontorchef. I 2015 tiltrådte han stillingen som koncernchef for Cimber.
”Kent Hansens faglige kompetencer er helt i top. Han er en meget erfaren leder med gode kommunikative evner, og han har gennem sin karriere vist gode resultater. Kent skal repræsentere TCAS i Thomas Cook Airlines’ Flight Operations, og samtidig skabe team-spirit og motivation blandt TCAS’ medarbejdere, både pilotkorpset og det administrative personale. Ligeledes skal han være med til at implementere den udstukne strategi og løbende implementere nødvendige forandringer,” oplyser Thomas Cook Airlines.
Fra flyselskab til DSB
Kent Hansen afløser den nuværende flyvechef, 60-årige Per Schrøder, der i august opsagde sin stilling. Han skal fra næste år være driftsdirektør i DSB.
”Jeg er vild med punktlighed, det bliver fantastisk at skabe et team hos DSB, der virkelig får tog til tiden. Det bliver en enormt spændende opgave med fokus på præcision. Jeg tror, jeg kan gøre en forskel,” sagde Per Schrøder i august til standby.dk efter han blev udnævnt som ny driftsdirektør i DSB. Han fortsatte: ”Præcision er om ’mind set’, alle siloer skal nedbrydes, så der arbejdes på tværs af alle faggrupper, så alle har samme mål. Teknologi er ikke løsningen, det er mennesker.”
Per Schrøder kom i 2015 til Thomas Cook Airlines fra SAS, hvor han havde en tilsvarende stilling som flyvechef og i mange var år SAS’ ’punktlighedsgeneral’.
I SAS var Per Schrøder højre hånd for SAS’ daværende koncerndirektør for drift, Flemming Jensen, der i maj 2015 blev ny adm. direktør for DSB. Per Schrøder var fra 1975 til 1987 jagerpilot med F16 i det danske flyvevåben. I 1987 blev han pilot hos daværende Maersk Air – et job, som året efter blev udskiftet med et tilsvarende i SAS.
Relaterede artikler:
’Nu skal vi skabe verdens bedste regionalselskab’
Thomas Cook-gruppen får 20 flere ruter
Spies sender over 2.000 på ferie fra Bornholm i 2017