Flykrak giver rejsebureauer ekstra arbejde

Arkivfoto med Air Berlin i Københavns Lufthavn.

TURISME: De seneste måneder er mindst tre europæiske flyselskaber gået i betalingsstandsning eller er krakket. Det giver nye udfordringer for rejsebureauer, som de ikke får noget for. Danmarks Rejsebureau Forening er utilfreds – men IATA afviser en flyselskabs-garantiordning.

Den 15. august meddelte Air Berlin, at selskabet gik i en ’kontrolleret betalingsstandsning’, men det var vel nok en de facto konkurs og Air Berlin har kun overlevet pga. 150 mio. euro i lån fra den tyske stat, konstaterede Danmarks Rejsebureau Forening i sit nyhedsbrev i går.

I sidste uge gik det russiske flyselskab VIM konkurs og i mandags, den 2. oktober, meddelte britiske Monarch Airlines at de stoppede flyvningerne.

I samtlige tilfælde efterlader flyselskabskonkurserne kunder med værdiløse billetter, og selskabernes samarbejdspartnere, især rejsebureauerne, skal assistere strandede kunder med hjemtransport – uden de får betaling for deres ekstra arbejde, skriver nyhedsbrevet fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Denne udvikling er ikke acceptabel, og det har gennem flere år været diskuteret med IATA om mulighed for at etablere en flyselskabs garantiordning, som kan dække konsekvenserne af IATA-selskabernes konkurs. Ikke overraskende melder IATA konsekvent ’hus forbi’ og vil ikke medvirke til en sikring af de rejsende, selv om behovet for en garantiordning er indlysende, skriver Danmarks Rejsebureau Forening.

Konkret om Air Berlin

Hvad angår Air Berlin, har IATA den 2. oktober sendt information til IATA-agenter om, hvornår Air Berlins situation forventes afklaret.

Læs mere på Danmarks Rejsebureau Forenings hjemmeside om Air Berlin.

Rejsegarantifonden har også beskrevet, hvornår de mener, at situationen i Air Berlin er sådan, at danske flight-only-rejsende kan få dækket dele af deres tab på Air Berlin-billetter (fratrukket den obligatoriske selvrisiko på 1.000 kr. pr. billet), oplyser Danmarks Rejsebureau Forening.

Læs mere info om Air Berlin på Rejsegarantifondens hjemmeside.

x

Læs Også

Verden fik 3.524 nye flyruter sidste år

Ryanair var også sidste år den største leverandør af nye ruter, mens USA var landet hvor der blev åbnet flest.

IAGs overtagelse af NIKI er i fare

Flyselskabet NIKI, som indgav konkursbegæring den 13. december og stoppede sine operationer, venter stadig på godkendelse af at bliver overtaget af International Airlines Group, IAG, men nu er der problemer.

Flere restauranter til lufthavnen

Til sommer er Københavns Lufthavn klar med udvidelse af Terminal 2 med 25 nye butikker og restauranter.

Rekordår for London Gatwick

London Gatwick kom ud af 2017 efter sin travleste december nogensinde, da 3,2 millioner passagerer benyttede lufthavnen, hvilket var en stigning på 1,5 procent i forhold til december 2916.

Ny passagerrekord i München

Tysklands næststørste lufthavn rundede sidste år 44,6 millioner passagerer.

Officielt: Airbus lufter stop for A380

Airbus har svært ved at sælge dobbeltdækkerflyet. Nu antyder topdirektør, at produktionen måske indstilles.