TURISME: De seneste måneder er mindst tre europæiske flyselskaber gået i betalingsstandsning eller er krakket. Det giver nye udfordringer for rejsebureauer, som de ikke får noget for. Danmarks Rejsebureau Forening er utilfreds – men IATA afviser en flyselskabs-garantiordning.
Den 15. august meddelte Air Berlin, at selskabet gik i en ’kontrolleret betalingsstandsning’, men det var vel nok en de facto konkurs og Air Berlin har kun overlevet pga. 150 mio. euro i lån fra den tyske stat, konstaterede Danmarks Rejsebureau Forening i sit nyhedsbrev i går.
I sidste uge gik det russiske flyselskab VIM konkurs og i mandags, den 2. oktober, meddelte britiske Monarch Airlines at de stoppede flyvningerne.
I samtlige tilfælde efterlader flyselskabskonkurserne kunder med værdiløse billetter, og selskabernes samarbejdspartnere, især rejsebureauerne, skal assistere strandede kunder med hjemtransport – uden de får betaling for deres ekstra arbejde, skriver nyhedsbrevet fra Danmarks Rejsebureau Forening.
Denne udvikling er ikke acceptabel, og det har gennem flere år været diskuteret med IATA om mulighed for at etablere en flyselskabs garantiordning, som kan dække konsekvenserne af IATA-selskabernes konkurs. Ikke overraskende melder IATA konsekvent ’hus forbi’ og vil ikke medvirke til en sikring af de rejsende, selv om behovet for en garantiordning er indlysende, skriver Danmarks Rejsebureau Forening.
Konkret om Air Berlin
Hvad angår Air Berlin, har IATA den 2. oktober sendt information til IATA-agenter om, hvornår Air Berlins situation forventes afklaret.
Læs mere på Danmarks Rejsebureau Forenings hjemmeside om Air Berlin.
Rejsegarantifonden har også beskrevet, hvornår de mener, at situationen i Air Berlin er sådan, at danske flight-only-rejsende kan få dækket dele af deres tab på Air Berlin-billetter (fratrukket den obligatoriske selvrisiko på 1.000 kr. pr. billet), oplyser Danmarks Rejsebureau Forening.
Læs mere info om Air Berlin på Rejsegarantifondens hjemmeside.