For at trække flere turister til Grønland er Air Greenland-koncernen klar til at investere i nye hoteller, gerne gennem partnerskaber, lyder signalet fra koncernens bestyrelsesformand.
SAS og den danske stat har efter mange år i ejerkredsen trukket sig som medejer af Air Greenland, der nu ejes 100 procent af det grønlandske Selvstyre.
Det giver nye muligheder for en mere fokuseret strategi, siger bestyrelsesformand, tidligere direktør i Billund Lufthavn, Kjeld Zacho Jørgensen, til den vigtige grønlandske avis Sermitsiaq.ag
Et af disse områder er et eller flere nye hoteller. Air Greenland-koncernen har i dag kun ét hotel, Hotel Arctic i Ilulissat med 90 værelser og suiter. Hotellet fik sidste år et overskud på 4,2 millioner kroner trods færre hotelgæster og større investeringer.
”Hvis man ikke kan få tag over hovedet, så får vi heller ikke solgt flere flybilletter. Derfor skal vi være parate til at investere helt eller delvist i at sikre, at overnatningskapaciteten er tilstrækkelig,” siger Kjeld Zacho Jørgensen, uden at komme ind på, hvor mange hoteller han forestiller sig Air Greenland skal have og hvor de skal placeres.
Men han siger til den grønlandske avis, at Air Greenland-koncernen er åben for dialog med det norske rederi Hurtigruten, der vil bygge hotel i hovedstaden Nuuk.
”Det er oplagt, at vi går i dialog med Hurtigruten. Og hvis andre investorer kan se en fordel i at samarbejde med Air Greenland, afsætter vi meget gerne tid til en snak,” siger bestyrelsesformanden.
Mere fokus på datterselskaber
Til Sermitsiaq.ag siger Kjeld Zacho Jørgensen, der blev bestyrelsesformand for Air Greenland-koncernen sidste år, også:
”Vi skal naturligvis have fokus på selve flydelen, hvor det handler om at optimere arbejdsgangene yderligere, så billetpriserne kan sænkes. Men der er ingen tvivl om, at vi fremadrettet skal fokusere på hele værdikæden.”
Blandt Air Greenlands datterselskaber er udover Hotel Arctic også Grønlands Rejsebureau – og Kjeld Zacho Jørgensen siger endvidere:
”Koncernledelse vil vi have mere hånd i hanke med vore bestyrelser i vore datterselskaber, så vi får større indflydelse på, hvad der skal ske, så det smitter af på kerneforretningen, som fortsat vil være at flyve passagerer fra a til b,” siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Relaterede artikler:
Grønlandsk camp i fornemt selskab