Flyselskaber gør sig ekstra kendte gennem fodbold

Turkish Airlines Borussia Dortmund

Turkish Airlines-fly i Borussia Dortmund-bemaling.

IMAGEPLEJE: Flere store europæiske fodboldklubber i navnlig England og Spanien tjener masser af penge ved at have flyselskaber fra bl.a. Den persiske Gulf som officiel rejsepartner, trøje- eller stadionsponsor.

En af de seneste aftaler på området kom sidste måned, da russiske Aeroflot afløste Turkish Airlines som officielt flyselskab for Manchester United. En kontrakt på et uoplyst beløb over de næste fem år.

“Manchester United taler ofte om, at de har flere hundrede millioner fans verden over, herunder skønsmæssigt 18 mio. i Rusland. Aeroflot vil rigtig gerne flyve holdet og deres mange fans til kampe,” siger Dave Chattaway fra et firma med speciale i forholdet mellem sponsorater og udbytte af dem, Brand Finance’s Head of Sports Valuation, til CNN.

Ifølge Brand Finance er Aeroflot verdens 19. mest værdifulde flyselskab, mens Manchester United kun overgås som den mest værdifulde fodboldklub af Bayern München. Bayern vandt i år Champions League-finalen over Borussia Dortmund, sidstnævnte har bl.a. aftale med Turkish Airlines om at være officielt flyselskab.

Med aftalerne med fodboldklubberne kan flyselskaberne f.eks. bruge de berømte fodboldspillere i reklameøjemed.

Mange af Europas topklubber har et ”officielt flyselskab,” og i år brød FC Barcelona en 113-årig tradition om ikke at have navne på kommercielle firmaer på deres kamptrøjer mm., da de lavede aftale med Qatar Airways.

Andre store fodboldklubber med tæt tilknytning til flyselskaber er bl.a. Manchester City som har Etihad Airways fra Abu Dhabi som trøjesponsor, mens Chelsea FC sidste år indgik aftale med Delta Air Lines om at det var dets officielle flyselskab.

Emirates har længe været aktiv på dette marked, dets navn ses på kamptrøjerne for hold som Arsenal, Paris Saint-Germain, AC Milan ligesom det har en sponsoraftale med Real Madrid. Plus Arsenals hjemmebane i London hedder Emirates Stadium.

Og det indonesiske flyselskab Garuda har sat sig for at blive et af verdens få 5-stjernede flyselskaber. For at øge sit image lavede det bl.a. aftale med FC Liverpool, hvis kendte spillere nu optræder i TV-reklamer.

Og eksperter siger, at partnerskaber mellem kendte fodboldklubber og flyselskaber bare vil vokse som tiden går.