Flyselskaber klager over Tyskland

flyveledereLUFTFART: Det skal fra næste år koste flyselskaberne 300 mio. euro ekstra at bruge tysk flyvelederkontrol. ”Det er helt uacceptabelt og vil gøre tysk luftrum til Europas dyreste,” mener ruteflyselskabernes forening.

55 pct. af al flytrafik i Europa foregår i eller passerer tysk luftrum. Og den statslige tyske flyveledelse DFS (Deutsche Flugsicherung) meddelte sidste uge, at den vil forhøje sine afgifter 300 mio. euro om året fra næste år.

”Den markante forhøjelse af bl.a. overflyvningsafgifter over Tyskland går imod de tilkendegivelser, Tyskland og de andre EU-lande for nylig kom med for at styrke det fælles europæiske luftrum. Bliver forhøjelsen en realitet, bliver Tyskland det land i Europa med det dyreste luftrum. Vi opfordrer den tyske regering, der ejer DFS, til at tage den varslede prisforhøjelse af bordet,” siger direktør for Association of European Airlines, Athar Husain Khan.

AEA repræsenterer 30 europæiske ruteflyselskaber som Air France, British Airways, Lufthansa, SAS osv. De 30 selskaber havde sidste år tæt på 400 mio. passagerer og deres 2.600 fly betjener 640 lufthavne i 170 lande verden over. AEA-medlemmerne har 390.000 direkte ansatte og en samlet årsomsætning på 93 billioner euro.

AEA benytter lejligheden til også at kritisere EU’s langsommelighed med at skabe det fælles europæiske luftrum. Et sådant, uden en masse nationale flyveledelser, vil ifølge AEA årligt kunne spare flyselskaber, flyrejsende og den generelle økonomi for fem billioner euro. Hertil kommer over 8 mio. tons C02-udslip, når flyene f.eks. ikke flyver direkte til lufthavnene.