MSC Bellissima i havnen i Shanghai. PR-foto: MSC Cruises.

Første vestlige krydstogtkoncern tilbage i Kina

Kina, verdens næststørste krydstogtmarked efter USA, har igen efter pandemien fået stationeret krydstogtskibe fra vestlige rederier. Italienske MSC Cruises var først på plads med to skibe.

To skibe fra MSC Cruises – MSC Bellissima og MSC Splendida – stationeres i Kina, hvorfra de fra navnlig Shanghai skal sejle kinesere på krydstogt.

I 2019, året før pandemien, var der cirka 2,3 millioner kinesiske krydstogtpassagerer. Kun USA var større med cirka 12 millioner – næsten hver tredje af verdens totale antal krydstogtpassagerer. Det viser tal fra CLIA – Cruise Lines International Association – verdens største brancheorganisation med over 50 medlemmer blandt krydstogtrederier med oceangående skibe.

”MSC Bellissima’s debut fra Shanghai bekræfter os i, at det kinesiske marked fortsætter med at vokse og vil fremadrettet spille en strategisk vigtig rolle for os,” siger MSC Cruises’ koncernchef, Gianni Onorato, i en pressemeddelelse.

MSC Bellissima har samlet plads til 5.655 passagerer og en besætning på næsten 1.600. Det lidt mindre MSC Splendida kan huse 4.363 passagerer og har et crew på 1.370.

Udover den største by i Kina, Shanghai, får MSC Bellissima også krydstogter ud af Keelung og Shenzhen den kommende sommersæson. MSC Splendida vil fra december i år sejle krydstogter fra Shenzhen og Xiamen frem til april næste år, hvor MSC Bellissima vender tilbage til Shanghai.

Hjemmebyggede kinesiske krydstogtskibe
MSC Cruises er ifølge egne oplysninger det eneste vestlige krydstogtrederi med to skibe placeret i Kina, hvor de samlet betjener fire havne. Royal Caribbean har et enkelt skib placeret i Kina.

Og MSC Cruises er klar til at sende flere krydstogtskibe til Kina, hedder det.

I øvrigt havde Kina i januar premiere på sit første hjemmebyggede krydstogtskib – typisk bygges verdens oceangående krydstogtskibe i Europa, navnlig i Frankrig, Italien, Finland og Tyskland.

Det over 320 meter lange Adora Magic City-krydstogtskib fra det kinesiske rederi Adora Cruises har plads til over 5.200 gæster samt en besætning på 1.400. Det er bygget af Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, et datterselskab til det statsejede China State Shipbuilding Corporation, med assistance fra den italienske skibsværftskoncern Fincantieri, der blandt andet er ekspert på store krydstogtskibe.

Premiereturen for Adora Magic City startede i Shanghai, der også er skibets hjemmehavn, og besøgte seks havne i Kina, Sydkorea og Japan.

 

Relaterede artikler:

Kina fjerner visumkrav for flere EU-lande

Kinas første store krydstogtskib på jomfrutur

MSC Cruises får skib ved Kanarieøerne