Hold øje med bankkontoen og postkassen, hvis der er lejet bil på ferien. Klager til EU-støttede Forbruger Europa viser, at det er højsæson for uventede regninger fra udenlandske biludlejere.
”Klager fra tidligere år viser, at sensommeren er højsæson for klager over lejebiler, der blev dyrere end forventet. Klagerne kan handle om, at billejerne har fået opkrævet flere penge, end de havde regnet med, eller de ikke få deres depositum retur. Det kan dreje sig om mange tusinde kroner,” siger direktør for EU-støttede Forbruger Europas danske afdeling, Lars Arent.
I pressemeddelelsen fra Forbruger Europa, der i Danmark hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, tilføjer Lars Arent: ”Vores vigtigste råd er, at man ikke forholder sig passivt, men holder øje med, om man får uventede regninger – og straks reagerer, hvis det sker.”
Klager fra tidligere år viser, at billejerne får trukket flere penge, end de havde regnet med, eller der dukker uventede regninger op. En af årsagerne kan være, at kunden på rejsedestinationen fik tilbudt en forsikring til lejebilen, og her kan det være svært at få pengene igen:
”Hvis man har skrevet under på tilkøb af unødvendige ekstraforsikringer, gælder det som udgangspunkt, at det man har købt og skrevet under på, det hæfter man for,” siger Lars Arent og fortsætter:
”Hvis man ikke har skrevet under, kan man klage, hvis biludlejeren trækker et beløb, man er uenig i. Derfor er det en god idé at holde øje med sin bankkonto. Og spørg sin bank, om de kan hjælpe med at få pengene tilbage.”
Klag til biludlejeren
Forbruger Europa har tidligere indirekte tilrådet at der lejes udlejningsbil gennem en udlejningsvirksomhed, hvor man har mulighed for at klage til det europæiske billejeklagenævn: The European Car Rental Conciliation Service.
Dets medlemmer er, nævnt alfabetisk: Alamo, Avis, Budget, Dollar, Enterprise, Europcar, Firefly, Hertz, Maggiore, National, Sixt og Thrifty.
Forbruger Europa tilføjer, at overraskende regninger også kan handle om, at billejerne bliver beskyldt for at have påført bilen skader, men det skal udlejeren kunne bevise, understreges det.
”Det er biludlejers ansvar at bevise, at skaden er sket, mens kunden havde den. Skriv derfor til dem og efterspørg dokumentation for, at det er dit ansvar,” lyder rådet fra Lars Arent og tilføjer: ”Truer det udenlandske biludlejningsfirma med inkasso, skal man sende dem en mail, hvor man afviser og beder om dokumentation.”
Forbruger Europa har mange eksempler, hvor lejeren bliver kastebold mellem udlejer og bookingportal. Derfor er det en god idé med en helgardering:
”Send din klage til både biludlejer og bookingportal. Hvis man skal bruge en klageformular på biludlejerens eller bookingportalens hjemmeside, så tag et skærmprint, inden man trykker ”send,” så kan man dokumentere sin klage,” siger Lars Arent.
Forbruger Europa kan hjælpe med klager over biludlejere i EU-landene samt i Island, Norge eller Storbritannien.
Relaterede artikler:
Forbruger Europa: Stadig flere danskere føler sig snydt ved biludlejning
Forbruger Europa: Danskerne klager dagligt over flyselskaber