Flypassagerer kan klage over meget – i disse år er det mest forsinkelser, viser tal fra Trafikstyrelsen. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Danskerne klager dagligt over flyselskaber

Danskerne klager omkring 2.000 gange om året over flyselskaber, særligt ved forsinkede fly. Det viser ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.

Forsinkede og aflyste fly giver hvert år frustrationer blandt danske rejsende. Og der kommer flere tusinde klager over flyselskaber fra danskere, der mener de har ret til kompensation i forbindelse med problemer, der er opstået på en flyrejse.

Det viser en ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring, skriver Gouda i en pressemeddelelse.

Hvor der sidste år, 2023, var 1.899 klager fra danskere til Trafikstyrelsen over flyselskaber, så lå tallet de to foregående år på et nærmest identisk niveau på 2.070 og 2.190 klager.

Til trods for at det er et fald fra tiden under pandemien, hvor der alene i 2020 var godt 6000 klager, så er tallet alligevel et tegn på, at danskere er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når der opstår problemer på flyrejsen, lyder vurderingen fra Louise Hertzum Andersen, chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.

Forsinkelser giver flest klager
“Det er altid vigtigt at kende sine rettigheder, når man har købt en flybillet. Vi oplever løbende henvendelser fra kunder, der beder om hjælp til at få rådgivning, hvis de har oplevet problemer i forbindelse med en flyrejse,” siger Louise Hertzum Andersen.

I opgørelsen fra Trafikstyrelsen står det klart, skriver Gouda i pressemeddelelsen, at hvor det tidligere var aflyste fly, der var den mest udbredte årsag til at klage, så har det både sidste år og i dette års første måneder være forsinkelser, der har udløst flest klager.

”Det tyder på, at passagererne er blevet mere opmærksomme på, hvilke muligheder der er for at klage over forskellige typer af hændelser, og det er en positiv ting set fra et forbrugersynspunkt,” siger Louise Hertzum Andersen og tilføjer:

”Men samtidig er det vigtigt at understrege, at det ikke er alle forsinkelser, hvor man får medhold i en klage. Reglerne er ret klart definerede, så man kan også komme langt ved selv at undersøge, hvordan man er stillet.”

EU-støttede Forbruger Europa giver via dette link informationer om flypassagerers rettigheder.

 

Relaterede artikler:

Landsretten omgør afgørelse om flybilletter

Forbruger Europa: Her er flypassagerers rettigheder

Rejsebureau: “Flyselskabernes ændringer koster os en formue”