”Ofte er bookingplatformene velkendte brands. Det kan betyde, at forbrugerne går ud fra, at det i sig selv er et kvalitetsstempel for den ydelse, de køber,” advarer Forbruger Europa. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Forbruger Europa: Pas på med bokingplatforme

Mange i klemme på ferien. EU-støttede Forbruger Europa deler nu gode råd før man lejer bil eller hotel via en bookingplatform. ”Mange undersøger ikke, hvem den egentlige aftalepart er,” lyder det.

I forbindelse med at højsæsonen for ferierejser nærmer sig, gøres der nu opmærksom på et par punkter, som rejsende bør holde sig for øje, når de benytter en bookingportal til at få styr på indkvartering eller transport på destinationen.

Opfordringen kommer fra Forbruger Europa, der en del af et netværk af lignende organisationer på tværs af Europa, der er etableret af Europa-Kommissionen. Den danske afdeling er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa i Danmark, påpeger, at det er en god idé at være opmærksom på, hvem man reelt set handler med, når man lejer bil eller booker hotel på destinationen. Selvom man stoler på bookingplatformene, er de nemlig i visse tilfælde kun mellemmænd.

”Ofte er bookingplatformene velkendte brands, og det kan betyde, at forbrugerne går ud fra, at det i sig selv er et kvalitetsstempel for den ydelse, de køber. Derfor er der mange, der ikke undersøger selve hotellet og udlejningsvirksomheden yderligere, selvom det tit er dem, der er den egentlige aftalepart.”

Opfordrer til forarbejde
Forbruger Europa har derfor sammenfattet en række tips, som man opfordrer rejsende til at følge, når de gør brug af bookingplatforme, da disse kan hjælpe med at undgå ”ubehagelige overraskelser”, lyder det.

Ifølge organisationen bør forbrugere undersøge hvem, der er den egentlig aftalepart er, inden man foretager en handel, ligesom det er en god idé at læse anmeldelser og dermed få et indtryk af, om den givne biludlejer eller hotel har et godt omdømme.

Derudover bør man besøge udlejeren eller hotellets egen hjemmeside og få afdækket, hvorvidt der er tilgængelige kontaktoplysninger i tilfælde af, at uheldet er ude. Derudover kan man også lede efter billeder af hotellet på eksempelvis Tripadvisor.com for at sikre sig, at der ikke bliver malet et skønmaleri, der ikke står mål med virkeligheden.

Slutteligt anbefaler Forbruger Europa at danske forbrugere stiller sig kritisk overfor, om man har behov for de tillægsydelser, som platformene sædvanligvis præsenterer en for. Det kan eksempelvis være afbestillingsservice, da nogle rejsende allerede vil være beskyttet via deres rejseforsikring. I tilfælde af det går galt, kan danskere desuden kontakte organisationen.

Ingen problemer når det går som planlagt
Lars Arent forklarer, at Forbruger Europa har valgt at offentliggøre opfordringen som følge af flere henvendelser fra danskere, der har haft dårlige oplevelser undervejs på deres ferie.

”Forbruger Europa har flere sager med danskere, der oplevede, at hotellet eller lejebilen langt fra levede op til deres forventninger. De blev først klar over, at bookingportalen ikke havde ansvar for opfyldelsen af aftalen, da de prøvede at klage.”

”Når alt går, som det skal, er det sjældent et problem at have booket via en bookingplatform. Men hvis du ikke kan få bilen udleveret, eller poolen langt fra ligner det, der blev vist på billederne, er det ofte ikke bookingportalen, men biludlejeren eller hotellet, du har handlet med og kan stille til ansvar.”


Relaterede artikler:

Forbruger Europa advarer mod bookingplatforme

Flyselskab afviste regler for passagerkompensation

Markant stigning i forbrugerklager over billeje