Arkivfoto fra Icelandair.

Forbrugerchef skuffet over Icelandair

I forbindelse med 9 timers forsinkelse fra Island til København fik dansk passager ingen information fra flyselskabet om EU-reglerne om kompensation. Men passageren kender reglerne – han er til daglig vicedirektør i Forbrugerrådet.

”Kort fortalt, så havde min hustru og jeg sammen med nogle venner holdt sommerferie i Island og skulle hjem til København. Vores Icelandair-fly endte med at blive ni timer forsinket – men på intet tidspunkt informerede Icelandair os om mulighed for kompensation ved flyforsinkelser. Vi fik vouchers til mad og drikke, det var alt.”

Det siger Vagn Jelsøe, en dansk passager – men som kender EU-reglerne i Forordning 261 om nægtet ombordstigning, han er nemlig til daglig konstitueret direktør og vicedirektør for Forbrugerrådet.

Vagn Jelsøe var sidste måned almindelig flypassager, der blev forsinket i ni timer, da ferien var forbi og han og hustruen skulle hjem til Danmark fra Island. Foto: Forbrugerrådet.

Vagn Jelsøe og hans hustru endte med at lande i Københavns Lufthavn midt om natten efter en forsinkelse på ni timer. Han fortalte torsdag om sine oplevelser til TV 2 News.

EU-forordning 261 omhandler flypassagerers ret til kompensation på 250, 400 til 600 euro ved flyrejser indenfor EU ved aflysninger eller forsinkelse på over tre timer.

”Udover vouchers til mad og drikke fik vi vekslende forklaringer fra Icelandair om årsagen til forsinkelsen, først var kaptajnen blevet syg, så havde flyet tekniske problemer. Det virkede ikke overbevisende,” siger Vagn Jelsøe til STANDBY.dk og tilføjer:

”Jeg var efterfølgende på Icelandairs hjemmeside for at anmelde vores krav om kompensationen på grund af forsinkelsen. Det var en mellemlang flyvning som skal udløse 2 gange 400 euro, i alt 6.000 kroner for min hustru og mig.

Jeg vil rose Icelandair for, at det var nemt at indgive kravet om kompensation. Jeg fik en automatisk kvittering om, at vores krav var modtaget og at der ville gå nogle uger. De er gået nu, nu venter jeg til der er gået en måned, så sender jeg en rykker, hvis vi ikke har fået pengene.”

Ikke i overensstemmelse med EU-ret
Vagn Jelsøe er dog utilfreds med, at Icelandair på sin hjemmeside skriver, at passagerer ikke har krav på kompensation efter gældende EU-regler, hvis årsagen til forsinkelsen var tekniske problemer med flyet.

”Det er ikke i overensstemmelse med gældende EU-ret og for eksempel domme i Danmark på området,” siger Vagn Jelsøe og tilføjer, at flyselskaber ikke kan påberåbe sig tekniske problemer som en ekstraordinær årsag, hvorfor flyselskabet ikke skal yde kompensation.

”Hvis Icelandair ikke svarer på mit krav om kompensation og udbetaler det beløb, vi er berettiget til, vil jeg gå videre med sagen. Næste skridt er så at anmelde kravet til den islandske modsvarighed til Trafikstyrelsen, der så skal behandle kravet.”

Nej til dusørjægere
Vagn Jelsøe siger, at han ikke har overvejet bare at overlade sin sag til et dusørjægerfirmaer, der hvis de får penge udbetalt fra flyselskaber, beholder typisk omkring 25 procent i honorar.

”Ordet ”dusørjægerfirmaer” er negativ ladet, men jeg kan godt forstå at mange synes det virker meget svært selv at skulle igennem hele apparatet og selv at stå for klagerne til først flyselskabet og så myndighederne. Man kan have nogle flyselskaber mistænkt for, at de håber passageren løber sur i at klage og bare opgiver,” siger Vagn Jelsøe og tilføjer:
”Men rent principielt vil jeg ikke betale for noget, jeg har ret til, også når det er gratis at klage til myndighederne over flyforsinkelser og få sagen behandler af dem. Det er i hvert fald tegn på, at der er noget galt, når der angiveligt ligger over 1.000 sager fra ”dusørjægerfirmaerne” mod flyselskaber og venter i Københavns Byret. Så har systemet da spillet fallit, hvis man skal betale for at private firmaer giver mig som borger det, jeg har krav på – ved at jeg betaler procentdel af de penge, jeg har ret til.”

STANDBY.dk har aftalt med Vagn Jelsøe, at vi følger hans sag og dermed skriver om den igen senere på måneden.

Relaterede artikler:

Ny EU-dom øger flypassagerers ret ved strejker

Trafikstyrelsen fastholder politianmeldelser af flyselskaber

AirHelp vil samarbejde med flyselskaber

x

Læs Også

Lufthansa fejrer 30 år med kvinder i cockpit

På torsdag er det 30 år siden Lufthansas 2 første kvindelige pilot lettede. I dag er 7 procent af dets 4.000 piloter kvinder – og 15 procent af eleverne på Lufthansas flyskole er kvinder.

Ny lov om flydrift på vej i USA

Kongressen i USA forbereder en lov om bedre plads på flyene og bedre forbrugerbeskyttelse. Der er også krav om en kulegravning af de mange forsinkelser i amerikansk flytrafik.

Turistdirektør håber på flere easyJet-ruter

Direktøren for VisitAarhus glæder sig over de kommende easyJet-ruter til Aarhus – og har forslag til andre ruter der kunne flyves til lufthavnen i Aarhus.

Lufthavn importerer mange passagerer til langruter

Helsinki, Keflavik i Island og Amsterdam er blandt de 10 lufthavne, hvorfra der flyver flest rejsende til Københavns Lufthavn for at skifte til langrutefly.

Langsom vækst for kvinder som piloter

Stadig flere kvinder bliver piloter, men stigningen går ikke hurtigt. Kun 3 europæiske flyselskaber er blandt de 20 i verden med flest kvinder i cockpittet.

BA skælder ud på London Heathrow

Den er alt for lange ventetider ved paskontrollen i London Heathrow – passagererne kan stå i kø i timevis, lyder det fra British Airways’ koncernchef.