Forbrugerne kommer til at betale

TURISME: De gebyrer, der er blevet fjernet fra visse typer kreditkort, skal hentes et andet sted. Og det bliver hos forbrugerne. Det mener i hvert fald, direktør Jesper Schou fra Billetkontoret.

“Jeg synes, det er meget simpelt og burde ikke være så svært at forstå. Det bliver forbrugerne, der kommer til at betale.”

Så kort og kontant udtrykker direktør Jesper Schou fra Billetkontoret det.

Indtil 1. januar 2018 har forbrugeren haft friheden til at vælge, om han ville benytte et kreditkort mod et gebyr for at kunne få nogle tillægsydelser, der følger med kortet. For eksempel en rejseforsikring, mulighed for at optjene bonuspoint eller lignende. Nu slipper den private forbruger for gebyret, såfremt kortet er udstedt indenfor EU, men virksomheden, der modtager betalingen, skal fortsat afregne gebyret med kortudstederen.

“Set som en gennemsnitsbetragtning, så bliver det dem, der primært betaler med Dankort eller debetkort, der kommer til at betale, fordi den ekstra udgift vil blive lagt på den vare, de køber,” siger Jesper Schou.

Virksomhederne er afventende
Han er dog godt klar over, at det ikke er den udmelding, der vil komme fra virksomhederne. Selv om forbrugerne nu ganske vist slipper for gebyret ved at bruge det pågældende kort, så skal regningen i sidste ende betales. Men med de indtjeningsmarginer, der er i rejsebranchen, bliver det hverken rejsebureauerne eller flyselskaberne, der kommer til at betale den. Og så er der kun forbrugerne tilbage.

“Selv om man i et par år har talt om, at kortgebyret ville blive fjernet, så er der stadig mange, der ikke helt tager det alvorligt, og er afventende,” siger Jesper Schou, der synes, at tiltaget svarer til, hvis EU havde besluttet, at alle banker skulle tage den samme rente.

Dog har EU formodentlig ikke tænkt, at regningen for gebyret, der ikke længere må opkræves, men fortsat skal betales til den pågældende kortudsteder, skulle havne hos forbrugerne.

Relaterede artikler:

“Verdens dårligste ide”

Google øger fokus på rejsebranchen

Tvivl om dækning ved ‘sammensatte rejser’