Google øger fokus på rejsebranchen

TECH: Tilløbet har været langt, men i løbet af 2017 er Google kommet i op i gear, når det gælder rejsemarkedet.

TECH: Tilløbet har været langt, men i løbet af 2017 er Google kommet i op i gear, når det gælder rejsemarkedet.

Senest har Google tilføjet en ny funktion på deres app Google Trips, hvor det er muligt at få rabat på udvalgte ture og aktiviteter på de større destinationer. Og Google Flights fik tidligere i år en overhaling på brugerfladen.

“Der begynder at ske noget, men det har været et langt sejt træk fra Google. For os er det OK, det truer ikke vores eksistens, og vi har andre rejsesøgemaskiner med charter og pakkerejser, som Google ikke tilbyder. Men det er da irriterende, at Googles egen flysøgemaskine er så synlig i toppen af søgeresultaterne i Google, så de organiske resultater presses længere ned på siden” siger direktør Ole Stouby, Travelmarket, om Googles arbejde med at finde nye forretningsmuligheder i rejsebranchen.

At Google omsider har fået mere fart på den del af forretningen bekræfter en rapport fra Skift, ‘A Deep Dive into the Google Travel Ecosystem 2018’. Her skønnes det, at 12 pct. af Googles samlede indtægter kommer via rejseannoncering.

Samarbejde med OTA’erne
Googles fordel er via data at kunne samle al information ét sted, hvilket gør det nemt for den rejsende. Men som Ole Stouby ser det, er det i Google Flights ikke OTA’erne, Google er i direkte konkurrence med, men derimod GDS’erne, da flyselskaberne her tilbydes direkte integration, så hele bookingprocessen foregår i Google Flights. Det har bl.a. Lufthansa takket ja til samtidig med, at de opkræver et gebyr ved bookinger via GDS’erne.

“Selv om for eksempel Google Flights er blevet meget bedre, så er det fortsat ikke muligt at sammenligne alle priserne på en flybillet, som man kan på travelmarket.dk. Vi arbejder eksempelvis sammen med OTA’erne i stor stil, det gør Google slet ikke i samme omfang. Her har man primært valgt at samarbejde med flyselskaberne. Men OTA’erne kalkulerer nogle gange med at sælge flybilletter billigere end flyskaberne gør, og de kommer ikke frem i en søgning på Google Flights,” siger Ole Stouby, der da også uanset konkurrencen fra Google Flights kan se frem til et større overskud i 2017 i forhold til 2016.

Opbrud i distributionen
Han mener ikke, at Google Flights vil være et bedre alternativ for forbrugerne end de øvrige flysøgemaskiner i markedet når Google Flights ikke har det brede samarbejde med OTA’erne. Heller ikke selv om Googles egen flysøgemaskine fylder meget i søgningerne på Google, så de organiske resultater ryger længere ned på siden. Her har Google dog fortsat en meget stor indtjening på annoncerne fra rejseselskaberne, som dominerer de første 3-4 placeringer i søgeresultaterne.

En anden årsag til, at Google Flights endnu ikke er helt skarp i forhold til priserne på flybilletter kan også være, at hele distributionen er i opbrud med NDC og andre direkte koblinger til flyselskaberne.

Tidligere havde Google også en lignende hotelsøgemaskine, men den blev lukket, da det viste sig, at indtjeningen fra de store hotelbookingportaler som booking.com, hotels.com etc. var en bedre forretning på den måde de i dag kommer frem i søgeresultaterne i Google.

De globale hotelkæder får under 10 pct. af deres bookinger via Google Adwords og Google Hotel Ads. De øvrige bookinger kommer via hotelbooking OTA’erne og andre kanaler. Men det forventes at hoteller i 2018 vil øge annonceringen via Google.

Relaterede artikler:

Google app giver rabat på billeje og ture

Travelport får som første GDS højeste NDC-certificering

Hotelsøgemaskine kigger på Skandinavien