En gruppe gæster har lagt sag an mod flere Marriott-hoteller. (Foto: Marriott Hotels | Facebook.com | PR)

Forbrugerorganisation vil skjulte hotelgebyrer til livs

Travelers United rejser nu en kritik af de hoteller, som driver den daglige pris for deres gæster i vejret ved hjælp af skjulte gebyrer for eksempelvis rengøring eller sengelinned.

Til trods for at den amerikanske præsident Joe Biden har erklæret, at en af hans prioriteter er, at man vil skjulte gebyrer til livs, er regeringen i USA ikke nået i mål endnu, og nu melder endnu en part sig i kampen mod gebyrer på hoteller.

Det drejer sig om forbrugerorganisationen Travelers United, der både advarer om og rejser en kritik af gebyrerne, da man har bidt mærke i, at flere hoteller i løbet af sommeren har øget den daglige regning, som deres gæster skal betale, netop via forskellige former for gebyrer.

Det kan eksempelvis være ved at opkræve en ekstrabetaling for den daglige rengøring af værelset eller et såkaldt resort fee, som ifølge de hoteller, der opkræver et sådan gebyr, benyttes til at dække forskellige services, som ikke er omfattet af værelsesprisen.

Gæsterne bør oplyses ordentligt
Randy Greencorn driver sitet ResortFeeChecker.com, der netop er sat i verden for at give hotelgæster et overblik over de gebyrer, som opkræves visse steder.

Han forklarer, at det gennemsnitlige resort fee i øjeblikket beløber sig til 26 dollars (180 kroner) om dagen, hvilket er en stigning på tre procent i forhold til sidste år. Greencorn fortæller, at hotellerne desuden er begyndt at bruge forskellige ord til at beskrive gebyret.

”Hotellerne er blevet kreative i deres terminologi. Et resort fee bliver nogle gange kaldt et destinationsgebyr, andre gange et administrationsgebyr eller et rengørings-, service- eller forsyningsgebyr. Visse hoteller opkræver nu ekstra for håndklæder, sengelinned eller for adgang til conciergen.”

Administrerende direktør Tim Hentsche fra virksomheden HotelPlanner.com kritiserer, at en del af hotellerne skjuler gebyrerne og ikke oplyser gæsterne om disse ved ankomsten. I stedet figurerer de blot på regningen, hvor det er muligt, at der ikke bliver lagt mærke til dem.

Et hotel kan tjene godt 25 millioner kroner om året
Gebyrerne vækker vrede blandt en del af hotelgæsterne. Tidligere på sommeren gik en gruppe sammen og lagde sag an mod flere Marriott-hoteller i Los Angeles på baggrund af et gebyr, som man mener er i karambolage med Californiens lovgivning om forbrugerbeskyttelse og fri konkurrence.

Ifølge Travelers United anslås det i sagsanlægget fra gruppen af hotelgæster, at et enkelt af kædens hoteller i Los Angeles årligt kan hente 3,6 millioner dollars (24,8 millioner dollars) blot ved opkrævning af gebyrer i den størrelsesorden, som de opponerer imod.

Forbrugerorganisationen råder andre til at holde øje, når de booker hotelværelser og foretager check-in, ligesom det kan være en god idé at spørge ind til, hvorvidt der skal betales gebyr.

Derudover kan der være penge at spare, hvis gæster klager over et gebyr til de ansatte i receptionen eller på sociale medier, da mange hotelkæder ikke ønsker den form for opmærksomhed, lyder det fra forbrugerorganisationen.


Relaterede artikler:

Manchester bliver første britiske by med turistgebyr

Ny regel skal blotlægge gebyrer for tillægsydelser

SAS hæver gebyr i Skandinavien med 58 procent