Der er grund til at kigge betingelserne igennem før rejsen købes, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her arkivfoto fra lufthavnen i München – pressefoto.

Forbrugerstyrelsen: Pas på ved køb af ferierejser

Der er flere faldgruber når de danske forbrugere bestiller flybilletter, hotelophold eller feriehus, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Billetkøb, der ikke kan fortrydes, og særlige afbestillingsregler for pakkerejser. Der er mange ting at være opmærksom på, når forbrugerne bestiller årets sommerferie, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har samlet en række gode råd til forbrugerne.

”En af de ting, man skal være opmærksom på, når der bestilles for eksempel sommerferie, er, om det er muligt at fortryde købet. Normalt kan man fortryde køb på nettet, men flybilletter, hotelophold, leje af feriehuse og billetter til kulturelle oplevelser er undtaget den lovpligtige fortrydelsesret.”

Det siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, i pressemeddelelsen og tilføjer:

”Før man som forbruger trykker ”bestil”, er det altid en god idé at tjekke aftalevilkårene. Tjek blandt andet, om man eksempelvis kan afbestille feriehuset mod at betale en procentdel af lejen, eller om sælgeren tilbyder, at man kan annullere flybilletten eller ændre den for eksempel mod betaling af et gebyr.”

Forbrugerne skal blandt andet også være opmærksom på, om rejseudbyderen er registreret i for eksempel Rejsegarantifonden – eller bare har en dansk hjemmeside og er hjemhørende i udlandet.

Særlige regler ved pakkerejser
Har man købt en pakkerejse, gælder der særlige regler, hvis forbrugeren fortryder købet, hedder det. ”Er pakkerejsen købt hos et dansk rejsebureau, kan man afbestille rejsen mod at betale et gebyr,” siger Susanne Aamann.

Netop rejser og billetter til oplevelser, for eksempel teater og koncerter, er blandt de varegrupper, som flest danskere køber på nettet, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Sidste år købte 66 procent af de danskere, der handlede på nettet, et rejseprodukt – mod 55 procent i 2011, viser tal fra Danmarks Statistik.

Hjemmeside med gode råd
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, om regler og rettigheder på forbrugerområdet.

På forbrug.dk er der informationer til forbrugerne om deres rettigheder, når de bestiller flybilletter, køber pakkerejser, køber rejser på nettet, booker hotelophold eller feriehus til årets sommerferie.

Relaterede artikler:

EU advarer mod køb af separate flybilletter

Horesta glad for hård EU-kurs mod bookingportaler

DRF vil anmelde Rejsegarantifonden til EU

Vred dansk advokat kritiserer Hamborg Lufthavn