Der er flest positive ting ved at være på forretningsrejse, men også negative elementer, viser ny undersøgelse af hyppigt erhvervsrejsende. Pressefoto fra München Airport.

Forretningsrejsende presses på hjemmefronten

Problemer i familien og dårlig samvittighed overfor kolleger på kontoret er de to områder, der mest plager forretningsrejsende, siger ny undersøgelse fra det globale erhvervsrejsebureau, CWT.

I en ny verdensdækkende undersøgelse fra CWT siger over hvem femte, 22 procent, af hyppigt forretningsrejsende, at det påvirker familie negativt at være på firmarejse.

21 procent har krydset af ved udsagnet om, at det kan give dårlig samvittighed overfor kolleger hjemme på kontoret, at man selv er på forretningsrejse, og at kollegerne på kontoret må klare problemerne.

Det er i hvert fald to konklusioner i en ny undersøgelse fra det globale erhvervsrejsebureau, CWT.

De 22 procent mener, at deres rejser for arbejdsgiveren svækker kvaliteten af deres private forhold, mens næsten lige så mange frygter, at deres familie tænker, at det er vigtigere for den rejsende at være på firmarejse end hjemme hos familien eller partneren.

Og på den professionelle side, rent arbejdsmæssigt, føler 22 procent af de adspurgte sig som dårlige kolleger, fordi de ikke er på kontoret, men på firmarejse, og dermed overlader arbejdsmæssige problemer til de tilbageværende kolleger. En anden stressfaktor er, at ved at man er på forretningsrejse, er det sværere at holde nærkontakten med kolleger på hovedkontoret.

Stadig mere positivt end negativt ved firmarejser
”Selv om vores undersøgelse også viser, at 92 procent af de forretningsrejsende synes det positive ved deres firmarejser opvejer bagsiderne ved dem, og for den sags skyld også i privatlivet, 82 procent, så er resultaterne fra undersøgelsen også et vidnesbyrd om, at arbejdsgiverne skal være opmærksom på de negative bekymringer og eventuelt hjælpe med at løse dem,” siger Catherine Maguire-Vielle, CWT’s øverste personaledirektør.

Undersøgelsen af erhvervsrejsende positive og negative tanker omkring erhvervsrejser blev udført for CWT af den uafhængige Artemis Strategy Group tidligere i år med deltagelse af 2.700 forretningsrejsende fra hele verden, der indenfor de seneste 12 måneder har rejst mindst fire gange for deres arbejdsgiver. De medvirkende hyppigt rejsende fra Europa i undersøgelsen kom fra Belgien, Frankrig, Holland, Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige og Tyskland.

Relaterede artikler:

Rejsebureau snupper ny nordisk chef hos konkurrent

Danske travel managers uddelte fornem pris

Ny topchef hos Danmarks største rejseindkøber