Biludlejning i London Luton Airport. (Foto: Mary and Angus Hogg | CC 2.0)

Forsikringsselskab: Vælg ikke selvrisiko ved billeje

Det er som regel ikke nødvendigt at tegne selvrisikoforsikring, når man lejer bil. Det er penge ud af vinduet, siger dansk rejseforsikringsselskab.

Halvdelen af alle danskere har oplevet, at biludlejningsselskabet forsøger at sælge en valgfri selvrisikodækning ved leje af bil i udlandet. Det viser en undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i juni 2018 blandt 1510 repræsentativt udvalgte danskere.

Det hænger blandt andet sammen med, at fire ud af fem danskere ikke ved, hvordan deres rejseforsikring dækker ved billeje i udlandet, og derfor bliver de ofte lokket til at tegne den valgfrie forsikring af provisionslønnede salgsassistenter ved biludlejningsselskabernes skranker i lufthavnene.

”Det er helt normalt, at man hos biludlejningsfirmaet bliver tilbudt ekstra forsikringer, der blandt andet dækker en ofte ret høj selvrisiko. Men hvis man har en rejseforsikring, så er det faktisk normalt, at man allerede har den dækning. Derfor er det reelt set penge ud af vinduet, hvis man betaler for den valgfrie forsikring. Men før man siger nej tak, bør man altid sikre sig, at man har den korrekte dækning ved eksempelvis at kontakte sit forsikringsselskab,” siger Dan Kjølhede Laursen, der er direktør i Gouda Rejseforsikring.

Højsæson for klagesager
Generelt er billeje i udlandet et område forbundet med meget usikkerhed for kunderne. Undersøgelsen viser nemlig også, at der kan være tilfælde, hvor udlejeren hæver flere penge end aftalt, påstår at der er skader på bilen, som lejeren ikke har lavet eller afviser betaling med eksempelvis VISA-Dankort. Det er dog relativt få, der oplever den slags, idet halvdelen af alle lejemål er forløbet uden problemer.

Sagerne, hvor der er uenighed om hvem, der har lavet hvilke skader, hvem der skal betale, og hvordan betalingen skal afregnes, er der mange af om sommeren, der er højsæson for billeje i udlandet.

”I løbet af hele året, men især i sommerperioden, får vi henvendelser fra danskere, der står i udlandet og har brug for hjælp i forbindelse med billejen. Mange har en oplevelse af, at biludlejerne prøver at malke dem for penge gennem salg af unødvendige forsikringer, påstande om skader og ved at afvise betalingskort. Derfor råder vi altid til, at man er opmærksom på bilens stand, når man afhenter den og eventuelt tager billeder af den, hvilke betalingskort udlejeren accepterer, og hvilken aftale man underskriver,” siger Dan Kjølhede Laursen.

 

Relaterede artikler:

Flere klager over biludlejning

Husk et kreditkort til billeje i udlandet

 

x

Læs Også

Flere klager over biludlejning

Danske forbrugere lejer årligt tusindvis af biler i Europa – det gav sidste år rekordmange klager, en stigning på 32 procent i forhold til 2016, viser nye tal fra EU-Kommissionens forbrugercenter, Forbruger Europa.

200 nye DriveNow-biler i Københavns gader

Yderligere 200 biler fra DriveNow blev mandag lukket ud på vejene i og omkring København, hvilket øger selskabets samlede bybilsflåde med 50 procent.

Biludlejningsselskab undskylder til kunde

Europcar i Frankrig opkrævede overdrevet beløb for skade på en udlejningsbil. Efter britisk forbrugermagasin gik ind i sagen blev regningen sænket dramatisk.

Bonusfreaks lejer bil for få at billige point hos SAS

Til udgangen af april kan der hos Avis optjenes 14 gange flere EuroBonus-point end normalt til brug hos SAS . Det kan dermed betale sig at leje en bil uden af benytte den.

Kendt biludlejningschef har fået nyt topjob

Den tidligere direktør for Sixt Biludlejning i Danmark er ny driftsdirektør for landets største biludlejer.

Biludlejning på Cuba er ikke nær så stort et problem som i USA

TURISME: Man skal blot køre om dagen. Dansk bureauchef mener til gengæld, at der ofte er tale om rent bondefangeri USA, og at udlejningsselskaberne har moralsk pligt til at rydde op.