Der er grund til at passe godt på ved biludlejning, navnlig når der lejes fra ”ukendte” biludlejningsselskaber. Illustration via Forbrug.dk: Louise Thrane Jensen

Flere klager over biludlejning

Danske forbrugere lejer årligt tusindvis af biler i Europa – det gav sidste år rekordmange klager, en stigning på 32 procent i forhold til 2016, viser nye tal fra EU-Kommissionens forbrugercenter, Forbruger Europa.

Sidste år klagede rekordmange danske forbrugere over billeje i udlandet – antallet af klager steg 32 procent i forhold til året før. Det viser opgørelse fra Forbruger Europa, som er EU-Kommissionens danske forbrugercenter i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det procentvise stigning er stor, men i tal er det i småtingsafdelingen – antallet af klager fra danske forbrugere steg nemlig fra 65 i 2016 til 86 sidste år.

Som følge af klager fra forbrugerne over billeje indenfor Europa, begyndte EU i 2015 et samarbejde for at skabe mere klarhed og bedre vilkår på området. Det skete i samarbejde med de fem største biludlejere i Europa: Avis, Enterprise, Europcar, Hertz og Sixt.

Den endelige pris er sjældent endelig
Ekstraudgifter til benzin, ekstra chauffør, trækkrog eller autostol er nærmest standard, og kommer bag på de færreste. Mange klager bunder i, at kunden bliver bedt om at købe ekstra forsikring ved udleveringen af bilen. Også selvom kunden har betalt for bilen gennem en bookingside og dækket sig ind med den ekstra dækning, de anbefaler, lyder det fra Forbruger Europa.

“Det er ofte ekstra forsikringer, som kommer bag på forbrugerne. Vi har set eksempler på, at forbrugere er tvunget til at købe ekstra forsikring ved skranken hos udlejningsfirmaet for at få bilen udleveret. Ved forsikringer kan det være meget svært at få pengene tilbage, hvis man først har accepteret at betale ekstra, fordi man har brugt servicen – også selvom man ikke har gjort skade på bilen. Der er hverken fortrydelsesret på billejen eller forsikringen, når lejeperioden først er gået i gang,” siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa i Danmark.

Forbruger Europa har tre primære råd når der lejes bil: “Hold hovedet koldt og stå fast, hvis du mødes med urimelige krav, skriv ikke under på noget, du ikke forstår og vær særligt opmærksom, hvis der står ukendte beløb. Hav desuden et internationalt kreditkort. Visa/Dankortet bliver af nogle udlejere opfattet som et debetkort, der ikke giver mulighed for at blokere et depositum, og udlejeren kræver i stedet en ekstra forsikring,” siger Lars Arent.

Der er grund til at passe godt på ved biludlejning, navnlig når der lejes fra ”ukendte” biludlejningsselskaber. Illustration via Forbrug.dk: Louise Thrane Jensen

10 gode råd om billeje
Forbruger Europa har lanceret en oplysningskampagne med fire korte film om de problemer, danskerne ofte møder, når de skal leje bil i udlandet. Filmene kan ses på YouTube eller på Forbruger Europas danske hjemmeside.

Forbruger Europa har på forbrugereuropa.dk ti gode råd om billeje; overskrifterne for disse er:

Vælg en udlejer, du er tryg ved; Tjek pris og forsikring; Forstå kontrakten inden du underskriver; Betal med kreditkort; Kend proceduren ved uheld eller motorproblemer; Kontroller bilen ved udlevering; Aflever bilen i åbningstiden; Hvis biludlejeren hæver penge fra din konto… og Klage over billeje

Relaterede artikler:

Biludlejningsselskab undskylder til kunde

Kendt biludlejningschef har fået nyt topjob

Hertz skifter salgschef i Danmark