(Foto: Hotelstars.dk)

Forvirring om hotelstjerner

De danske hoteller benytter forskellige klassifikationssystemer, der kan gøre det vanskeligt for kunderne at finde ud af, hvilket produkt der købes.

Danmark har siden den 1. januar 2015 været tilsluttet det europæiske hotelklassifikationssystem Hotelstars Union, der klassificerer flere end 20.000 hoteller i 17 lande efter et særligt stjernesystem fra en til fem stjerner.

I Danmark er det arbejdsgiverforeningen HORESTA, der sammen med VisitDenmark og Hotelstars Union, står for den officielle klassifikation.

Der rejses i stigende omfang kritik af hotelklassifikationen, da mange mener, at tiden er løbet fra den, da forbrugerne i mange tilfælde har mere tillid til anmeldelser fra andre gæster end de officielle stjernebedømmelser.

”Online-brugeranmeldelserne er meget subjektive, og de bygger på, hvad gæsterne havde af forventninger på forhånd. Hotelklassifikationen er objektiv og dermed forbrugerens garanti for, at en række faciliteter og serviceydelser forefindes på hotellet. Derfor fungerer de to rigtig godt i samspil”, siger Kirsten Munch Andersen, der er politisk direktør i HORESTA.

Vil kontakte de øvrige hoteller
Et andet forhold er, at en række hoteller i og udenfor HORESTA ikke har ønsket at benytte sig af klassifikationen med stjernesystemet, hvilket kan medvirke til at skabe berettiget forvirring hos kunderne, om hvilken kategori de specifikke hoteller tilhører.

Det koster årligt 5.888 kroner for et hotel med flere ned 19 værelser at kunne smykke sig med Hotelstars Union-klassifikationen. Hertil kommer et gebyr per værelse på 28 kroner. Et hotel med 400 værelser skal således betale omkring 17.000 kroner om året for at kunne gøre brug af stjernerne. Beløbet er lidt mindre for HORESTA-medlemmer, der nyder godt af 25 procent rabat.

”Vores opgave i HORESTA er nok engang at tage kontakt til de øvrige hoteller, der benytter stjernerne og ikke er medlem af klassifikationen. Tidligere var det bundet op af et medlemskab af HORESTA, men det er det ikke mere,” understreger Kirsten Andersen.

Der er i dag lige i underkanten af 300 danske hoteller, der har fået stjerner efter Hotelstars Union. Der er fire femstjernede hoteller, 80 hoteller med fire stjerner, 168 trestjernede hoteller og 19 tostjernede. Der er ingen hoteller registreret med blot en stjerne.

“På de klassificerede hoteller har forbrugerne garanti for, hvad man møder, og det er samtidig en ordning, der er med til at udvikle dansk turisme med en variation af overnatningstilbud,” siger HORESTA-direktøren.

Håber på tysk model
Hos HORESTA er der en bekymring over, at det kan være vanskeligt for forbrugerne at skelne mellem den officielle og den selvvurderede klassifikation.

”Vi engagerer os meget i Hotelstars Union og løfter problematikken i den sammenhæng. Vi har blandt andet igangsat en dialog med de store bookingportaler. I Tyskland har man en ordning, hvor bookingportalerne differentierer mellem Hotelstars Union og selvvurderede niveauer, og det er en sådan skelen, der er vigtig for forbrugerne, så man er sikker på, at der er kontrol med kriterierne. Vi håber, at den tyske model på et tidspunkt kan rulles ud i Danmark samt over hele Europa,” siger Kirsten Munch Andersen.

I Hotelstars Union kan hotellerne blive tildelt alt mellem en og fem stjerner udfra flere end 250 kriterier, der omfatter minimumskriterier for hvert stjerneniveau. Her skal alle minimumskriterier på hvert stjerneniveau være opfyldt. Hertil kommer en række tilvalgskriterier, og antallet af point baseret på de to grupper af kriterier danner grundlag for stjernetildelingen.

Hotelstars Union fastlægger sine hotelkriterier i fællesskab mellem de deltagende lande. Kriterierne revideres løbende for at sikre, at de afspejler gæsternes behov og branchens udvikling. Administrationen og inspektioner varetages af HORESTA og foretages med intervaller af 24 måneder.

 

Relaterede artikler:

Samme krav til hoteller på tværs af grænser

Stjernevurdering med forbehold

Nu kan alle danske hoteller få hotelstjerner