Samme krav til hoteller på tværs af grænser

Christoffer Susé,

Christoffer Susé,

DEBAT: ”Ideen med Hotelstars Union (HSU) er fælles kriterier, så forbrugerne kan sammenligne standarden på tværs af landegrænser,” skriver Horestas relationschef, Christoffer Susé, i dette debatindlæg. Det er svar på standby.dks klumme i går om Danmarks indtræden i HSU.

Af Christoffer Susé

”Jeg læste med interesse Ejvind Olesens mandagsklumme i går om Danmarks indtræden i den internationale hotelklassifikation, Hotelstars Union. I den forbindelse er jeg nødt til at korrigere en misforståelse.

Ejvind Olesen skriver, at hvert land i Hotelstars Union (HSU) beholder sine egne kriterier. Det er ikke korrekt.

Tvært imod er hele ideen med HSU fælles kriterier, så det er muligt for forbrugerne at sammenligne standarden på tværs af landegrænser.

Derved bliver hotelmarkedet mere gennemsigtigt for forbrugerne, for det er selvfølgeligt helt uholdbart at skulle sætte sig ind i nye kriterier, hver gang man skal booke værelse på et hotel i udlandet.

Det er korrekt, at hotelklassifikation ikke kan sammenlignes med madanmeldelser på restauranter. Den kan heller ikke sammenlignes med brugeranmeldelser på nettet. Her er der tale om øjebliksbilleder og individuelle oplevelser. Hotelklassifikationen er en objektiv vurdering. Det kan for eksempel være, om hotellet har restaurant, motionsfaciliteter eller roomservice.

Netop derfor fungerer klassifikationen rigtig godt i samspil med brugeranmeldelserne for de ferierejsende. En undersøgelse fra FN’s turismeorganisation, UNWTO, viste i 2014, at forbrugerne indsnævrer deres valg af hotel ved først at søge på antal stjerner, prisniveau m.v. og så derefter kigge på de mere bløde værdier, som brugeranmeldelserne er rigtig gode til at give et billede af. Hotelklassifikation og brugeranmeldelser går med andre ord hånd-i-hånd, når den private forbruger træffer sit valg.

Når det gælder mødeturismen forholder det sig anderledes, men her spiller klassifikationen også en central rolle. Når vi skal tiltrække internationale kongresser bruges den aktivt, fordi det i disse tilbud skal angives, hvor mange hotelværelser destinationen kan stille til rådighed inden for de respektive kategorier.

Og så i øvrigt tak til Ejvind Olesen for at byde nyskabelsen velkommen. Vi er overbeviste om, at den vil gøre det lettere for turisterne at orientere sig om standarden, inden de booker en rejse med hotelophold i Danmark. Dermed bliver tiltaget også en fordel for dansk turismes tiltrækningskraft og selvfølgelig for de 324 klassificerede hoteller herhjemme”.