LUFTFART: Flere og flere passagerer rejser fra London Gatwick, og det får nu den britiske hovedstadslufthavn til mere end fordoble en af terminalerne.
London Gatwick vokser og vokser – i antal passagerer – og i de kommende år spreder vokseværket sig også til lufthavnsbygningerne. Af ren nødvendighed.
Lufthavnen har planer om en kraftig udvidelse af North Terminal Pier 6 for at kunne følge med den hastige udvikling . London Gatwick er den næststørste lufthavn i Storbritannien, og den er samtidig helt i top over lufthavne med kun én startbane. Årligt håndterer lufthavnen 45 millioner passagerer. Og det var fra én bane.
Projektet i North Terminal er en del af lufthavnens femårige investeringsprogram, der har en anslået værdi af 180 millioner euro – svarende til 1,34 milliarder kroner.
A380 skal flyttes
Inden terminalprojektet kan igangsættes, er der imidlertid to andre, krævende opgaver. Lufthavnen skal flytte standpladsen til Airbus A380 fra Pier 6 til en ny plads ved Pier 5. Herudover skal London Gatwick udvide og justere en taxivej for at gøre plads til, at A380 kan manøvrere fra den nye plads til startbanen.
”Det er et af de vigtigste arbejder i vores nuværende planer for investeringer, da det vil give et afgørende løft til vores operationelle effektivitet og hjælpe os med at vokse på en bæredygtig måde,” siger Raymond Melee, der er direktør for byggekonstruktion i Gatwick, i en pressemeddelelse.
Arbejdet skal udføres i hjertet af London Gatwick, og det vil derfor blive en kompliceret proces, men lufthavnen har erfaring i sådanne typer arbejde i udfordrende miljøer, lyder det.
Entreprenør fra USA
Den amerikanske entreprenør Bechtel har ekspertise i at udføre byggeprojekter i komplekse arbejdsmiljøer, og London Gatwick har derfor valgt virksomheden til at stå for projektet. Bechtel får ansvar for ingeniør-, indkøbs- og byggearbejder.
”Vi ved, at arbejdet midt i en meget travl lufthavn kan være komplekst, så vi vil arbejde sammen med Gatwicks operationelle hold for at sikre, at arbejdet har den rigtige rækkefølge, og at passageroplevelsen opretholdes hele vejen,” siger Paul Gibbs, der er adm. direktør for Bechtel UK.
Selve arbejdet forventes at gå i gang i løbet af 2018, og det vil blive udført i fire faser. Den sidste fase er projektet med at forlænge Pier 6, og det forventes færdigt i første kvartal af 2022.
Som nævnt er London Gatiwick verdens travleste lufthavn med kun én startbane til 45 millioner årlige passagerer. Til sammenligning håndterer Københavns Lufthavn årligt 29 millioner passagerer. Og her er der to start- og landingsbaner til rådighed – på samme tid.
Relaterede artikler: