Gatwick viser vej

Gatwick Airport har arbejdet tæt sammen med londonfirmaet Pointr Labs ved installationen af de 2.000 beacons i lufthavnen.

LUFTHAVNE: Som den første lufthavn i verden har Gatwick i London installeret 2.000 små beacons, der fungerer som indendørs GPS.

Gatwick Airport i London er i gang med at effektuere en stor moderniseringsplan for infrastrukturen, der løber op i 2,5 milliarder pund. I den plan indgik også opsætningen af de 2.000 små batteridrevne bluetooth enheder, beacons, i Nord og Syd terminalerne.

En almindelig GPS er for upræcis inden døre pga. det manglende satellitsignal. Beacons viser indendørs kort med +/- 3 meters præcision.

Skiltningen i lufthavne er ofte tydelig, men i en presset situation i en lufthavn, man ikke kender, kan et kort på telefonen, der viser vej, være til stor hjælp. Det kræver dog, at man downloader en app, der kommunikerer med de små beacons.

Når den sidste passager mangler

Flyselskaber kan også bruge teknologien i deres egen apps bl.a. til at lokalisere passagerer, der endnu ikke har boardet. Men igen, det kræver at den pågældende passager har appen på sin telefon og har givet tilladelse til flyselskabet.

”Flyselskaber kan gå endnu videre med samtykke fra passagererne. Hvis en passager tjekker beskeder på flyselskabets app, er det muligt, at se, hvor passageren er.

Der kan f.eks. sendes en besked til passagererne, hvis de ikke er dukket op ved gaten 30 min. før afgang, og personalet kan tage en beslutning om at vente, hvis de kan se, at de blot er fem minutter væk og på vej mod gaten.

Eller hvis passageren endnu ikke er dukket op i lufthavnen eller er kommet igennem sikkerhedskontrollen, kan de beslutte af aflaste passagerens bagage og spare tid.

Disse ting kan kun lade sig gøre efter, at flyselskabet har integreret den indendørs navigationsteknologi i deres egen app,” siger Abhi Chacko, der er leder af IT Commercial & Innovation i Gatwick lufthavn, til Future Travel Experience.

Gode tilbud

I den videre udnyttelse af de muligheder, der er ved at benytte beacon-teknologien, kan forretninger og restauranter sende notifikationer med gode tilbud på en kop kaffe og lignende, når man er inden for en bestemt radius – forudsat at man har accepteret, at ville modtage den type meddelelser.

”Ved at levere infrastrukturen åbner vi døren for en bred vifte af teknologikyndige lufthavnsleverandører inklusiv vores flyselskaber og forretninger for at lancere nye tilbud i realtid, der kan hjælpe passagerer med at finde rundt i lufthavnen, undgå at komme for sent til flyet eller modtage tilbud, der kan spare dem penge,” siger Abhi Chacko.

Helt der er Gatwick ikke. Lufthavnen samarbejder foreløbig med nogle af flyselskabspartnerne om mulighederne for at integrere teknologien i deres egne apps.