Heidi Allkja blev efter 24 år uden job ansat på hotel i Københavns Sydhavn. Hun er døv, og derfor er kollegaerne blevet undervist i tegnsprog. Men hvad hvis brandalarmen går?
På Hotel Scandic Sydhavnen i København går en meget glad kvinde rundt og gør rent på hotellets værelser. Efter 24 år lykkedes det efter en praktikperiode endelig Heidi Allkja at få et job, hvilket hun ikke rigtig troede på ville ske.
Årsagen til, at der er gået så mange år, er, at hun er døv. Derfor kræver det også fra arbejdsgiverens side en vilje til, at det skal lykkes, når man ansætter medarbejdere, der har særlige forudsætninger, som man er nødt til at tage højde for.
“Det ligger i Scandics DNA, og det er ikke fjernt for os at ansætte en som Heidi. Vi arbejder med at inkludere, hvilket burde være en naturlig ting, selv om det kræver noget mere af en leder,” siger direktør for Hotel Scandic Sydhavnen, Mogens Jørgensen, til STANDBY.dk.
”Scandic har arbejdet dedikeret med inklusion og bæredygtighed i 25 år. Vi mener, at alle skal have chancen for at komme ind på arbejdsmarkedet. Og vi kan heldigvis se, at mange får succes hos os, ligesom det er muligt for den enkelte at vokse videre ind i større stillinger uanset, hvilken baggrund man kommer med.”
Hvis brandalarmen går, hvad så?
En af udfordringerne en den daglige kommunikation, som ingen normalt tænker over. I starten var der brug for tolkehjælp, og for at integrere Heidi på hendes nye arbejdsplads fik kollegaerne tilbudt at komme på et kursus i tegnsprog. Det tog både direktøren og 15 medarbejdere imod.
Der var også en anden lavpraktisk, men vigtig opgave, der skulle løses i forhold til, at Heidi ikke kan høre. Hvis brandalarmen går, hvad gør man så?
“Heidi har et ur på armen, der vibrerer, hvis der er brandalarm. Det samme sker, hvis receptionen vil have fat i hende. Hvis gæster kontakter hende, peger hun på sine ører og får ved hjælp af sin mimik forklaret, at hun ikke kan høre,” fortæller Mogens Jørgensen.
En pligt at skabe plads
Heidi Allkja er heller ikke den eneste med et handicap, der er ansat på Hotel Sydhavnen. Blandt personalet er endnu en døv samt en med en mindre hjerneskade.
For direktør Mogens Jørgensen er der heller ikke kun tale om, at det er en pligt for en arbejdsplads at skabe plads til mennesker, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Det giver ham også noget på det personlige plan.
“Heidi har en rigtig god udstråling, så der var ikke lang vej til at ansatte hende. Men jeg bliver også meget rørt over at se glæden i hendes øjne over at have et job,” siger Mogens Jørgensen.
”Scandic blev tidligere på måneden kåret af Great Place To Work som ”Danmark bedste arbejdsplads til inklusion”, hvilket vi er utrolig stolte af. Det bekræfter os endnu en gang i, at vi er på rette vej og er med til at gøre en forskel for mange mennesker.”
Relaterede artikler:
Scandic får pris for sin mangfoldighed
Fra chef i SAS til hoteldirektør
Mange fejrede nyt Scandic-hotel