USA’s genvalg af Barack Obama vækker glæde hos direktøren i den danske Discover America-komite, der roser præsidenten for at etablere USA’s første nationale turistråd.
”Barack Obama har som første præsident for alvor forstået turismens betydning for USA – at den indtjener fremmed valuta og skaber tusindvis af nye jobs. Så det er helt fantastisk, at han blev genvalgt,” siger Karin Gert Nielsen, der bl.a. er direktør for den danske Discover America-komite, til standby.dk
Hun roser bl.a. præsidenten for at have støttet loven, der for første gang skabte et nationalt turistråd i USA, loven hedder The Travel Promotion Act.
Organisationen, der nu promoverer rejser til USA, hedder Brand USA.
Brand USA får et årligt budget på op mod 200 mio. dollars til at promovere USA som rejseland. Halvdelen af pengene kommer fra den amerikanske turist- og rejseindustri, den anden halvdel betaler de rejsende selv – 10 af de 14 dollars en ESTA-godkendelse koster, går nemlig til Brand USA.
ESTA – Electronic System for Travel Authorization – er den forhåndsgodkendelse, statsborgere til USA fra visa-fritagede lande skal have og som gælder to år eller til ens pas udløber.
”Med Brand USA kan USA for første gang markedsføre sig som ét land – frem for at de 50 stater skal markedsføre sig individuelt,” siger Karin Gert Nielsen.
USA er største oversøiske rejsemål for danskerne – sidste år var der 258.000 danske ankomster. Og at USA er populært blev understreget, da USA igen i år blev kåret som Bedste Rejseland ved Danish Travel Award.
USA har de seneste år tabt markedsandele i antal af internationale besøgende, hvilket betyder færre milliardindtægter til USA’s turistindustri samt alle de områder, rejsende til USA bruger penge på. Den lavere vækst for dette segment betyder også færre arbejdspladser i USA.
Hver oversøiske rejsende til USA bruger i snit 4.000 dollars på hoteller, restauranter, attraktioner, shopping osv., oplyser Brand USA.