Glem alt om en ny Concorde

ONSDAGSKLUMME: Selv om forbud mod supersonisk flytrafik udløber næste år og Boom Supersonic drømmer søde drømme, forbliver det en drøm, som hverken økonomi eller passagerer vil kunne realisere.

Af Ejvind Olesen

Det bliver bare ved og ved. Medierapporter (Business.dk) om, at der igen er en ny Concorde på vej. Også fordi et forbud mod supersonisk flytrafik over USA udløber næste år.

Boom Supersonic fra Denver har i følge CNBC tegninger færdig og regner med at kunne gå i gang næste år og være klar med en ny model til passagertrafik i 2023.

Efter hvad man kan læse ud af den nyhed, er det projekt allerede dødfødt efter min opfattelse. Det ser ud til, at man fejlvurderer behovet, fejlberegner økonomien, igen vil skabe et fly med for få pladser og for stort brændstofforbrug – samt har glemt, hvor mange stop der var på grund af støjforbud, som ikke kunne forhandles, blandt andet over flyvning til Brasilien over Dakar, og over Indien til Sydney. Inden en ulykkelig udgang med katastrofen i Paris for 15 år siden, stoppede for den sidste Concordeflyvning.

Passager to gange
Jeg har to gange været med Concorden. Første gang ved verdenspremieren fra Paris ud over Azorerne. Anden gang med British Airways fra London til Bahrain.

Vel var det da en oplevelse, og vel fløj vi i de øvre luftlag og to gange lydens hastighed, men selve kabinen mindede mest om det luksusfly Sterling Airways en kort overgang indrettede i Caravellen. Med en smal midtergang og to stole i hver side.

Fin service af flyselskabernes ældste stewardesser, jeg husker ikke, at der var nogen stewarder om bord, men det hele var perfekt med dyr champagne og eksklusive retter.

I juni 1976 var der afgang fra London i et halvfyldt fly i almindelig flyvehøjde ned over Europa, og med Italien som afsæt for overgang til supersonisk flyvning. Jo, det larmede, men ikke voldsomt inde i kabinen.

Men allerede da vi journalister fra hele verden var om bord i Paris til verdenspremieren med Air France kort før jul året før, diskuterede vi, om der nu virkelig var et behov for at flyve fra London og Paris til New York og Washington. Til en billetpris langt over normal 1. klasse. Blot for at spare tre-fire timer. Men alle var vi bare så imponeret

Havde nogen virkeligt så travlt? Var nogen så betydningsfulde, at de absolut måtte være til stede i London om morgenen og i New York til frokost?

Der var plads til 100 personer om bord, men hvis der blev udsolgt, kunne flyet ikke have brændstof med til den længere strækning, som Singapore og Australien samt til Rio i Brasilien. Og idéen var jo non stop på de rigtig lange flyvninger.

Det gik selvsagt ud over økonomien og var en misforståelse, hvor man skulle høste tidsgevinsten.

Da der samtidig fra den indiske stat og fra Dakar i Afrika blev nedlagt forbud mod overflyvning på grund af bulder og brag på landjorden, var en stor del af fordelene allerede væk. Overlydsflyet måtte i de forbudte områder ned i normal flyvehøjde.

Nu læser jeg, at ethvert fly i en ny Concorde serie vil koste halvanden milliard kroner og kan kun rumme 55 passagerer, og farten bedømmes igen til tre en halv time fra Paris til New York.

Der er i følge fabrikken allerede forudbestilt 76 fly, blandt andet til Virgin Atlantic.

Denver fabrikken oplyser, at den nye Concorde skal flyve lidt hurtigere og være meget billigere for passagererne, nærmest business class priser. Det ser godt ud på et regneark, men har ikke noget med virkeligheden at gøre. Og vil aldrig få det.

God idé med lidt fornyet presseomtale. Jeg tror vi får passagertrafik til Månen, før vi ser et nyt Concorde-projekt. Om nogensinde.

Relaterede artikler:

Airbus og Boeing dominerede Air Show

Flymekaniker frikendt for flystyrt

Easyjet kunne have udløst flykatastrofe