Nancy Rademaker - International Keynote Speaker - taler ved HORESTA-årsmødet. (Foto: Nancyrademaker.com)

Gør mig klar til fremtidens forbrug

Hvordan forbereder man sig til at rejse til London retur to personer for 400 kroner? Ikke dårligt, hvis man kunne få et udtømmende svar på den slags spørgsmål. Bliver det lettere eller sværere i fremtiden?

Emnet er godt. Hvordan forbereder vi os til fremtidens forbrug? Hvordan reagerer vi, når julegaven i stedet for et par sutsko er en tur til London med shopping i nogle af verdens største stormagasiner. Og sko til ganske andre priser, mens de to flybilletter retur har kostet den glade giver en samlet sum på 400 kroner. Som tilfældet var for de to i min nære bekendtskabskreds forleden med Ryanair.

Hvorfor skal det tema nu til debat? Det skal det fordi vi, både udbydere og forbrugere, skal lære, hvordan vi bliver klar til en sådan verden. Det mener også HORESTA, der har det som tema med en hollandsk ekspert på organisationens årsmøde den  22. november i København.

Hvordan klæder hoteller og turismevirksomheder sig på i fremtiden til den digitale verden med nye forretningsmodeller og nye services?  Og hvordan forbereder vi os til at tage imod dem?

Glade og ukritiske
Er vi glade og ukritiske, når vi får den slags foræringer, som det i virkeligheden er. I mit tilfælde var der tale om to unge, som glade sugede til sig af en oplevelse, som de før i tiden næppe havde haft mulighed for. Dengang en turistklassebillet med fly til London kostede cirka 4.000 kroner i datidens penge.

Jeg tænker, at nu varer det nok ikke længe før flyselskabet giver mig penge for at tage med. Hvis en journalist i dag får et sådan tilbud, kommer der vel et krav fra Forbrugerombudsmanden om offentliggørelse:

 ”Vi fik 400 kroner for at tage med Ryanair til London, men det har ikke haft nogen indflydelse på denne artikel. Og vi vil være parate til at gøre det igen, selv om vi næste gang hellere vil med Norwegian til Argentina. Også uden at få penge for det.”

Halloween-billetter
Som bekendt har vi lige fejret Halloween, formentlig også i Norge. Noget mange forbereder sig til med kæmpegræskar. Jeg ved ikke, hvad Bjørn Kjos gør, når norske børn ringer på entrédøren efter mørkets frembrud. Drysser han billigrejser ned i deres slikposer? Eller er det bare almindelig slik ligesom hos alle de andre? Det er da, hvad ungerne har forberedt sig på.

De ville blive overrasket, hvis der også kommer billigbilletter fra Norwegians Halloween-kampagne: Berlin 199 kroner, London 249 kroner, Nice 299 kroner og Málaga 399 kroner. Og hvordan gør man, hvis man slet ikke er forberedt på at skulle til Berlin, og hellere vil blive hjemme og købe to billetter til Tivoli til samme pris?

Jeg tror Nancy Rademaker, ekspert i forbrugeradfærd, i sit indlæg på HORESTA-dagen, mest vil tale om gode gamle værdier som smil og god service. Så går det med det tekniske i hotellernes verden, nok endda. Også uden robotter.

Hvor er behovet?
Måske vi slipper for vrisne kommentarer fra tjenere og receptionister. Måske de ved noget om, hvad der foregår i deres egen by. Måske køkkenet på vort hotel ikke lukker klokken 20. Måske yngste elev på et badehotel ikke sættes til at passe servering af drinks ved pejseilden uden at kende forskel på cognac og whisky. Måske personalet ikke går i seng med hønsene og alt er mere eller mindre er forladt efter klokken 22. Og måske vi i telefonen – i den digitale verden- undgår den med: ”Vi har meget travlt i øjeblikket, du står i kø som nr. xx”. Måske endda hoteldirektøren ud på eftermiddagen kommer til syne uden for sit kontor og tager en snak med sine gæster i lobbyen.

Heldigvis er der ikke nær det samme behov for en generel forbedring, som der var for nogle år siden. I mellemtiden vil jeg forberede mig, og glæde mig til at være fremtidens forbruger. Til kvalitet og en fair pris for både udbyder og modtager.