Teknologi og digitalisering er blandt andet på agendaen ved Horestas årsmøde. Blandt de mange muligheder er fremtidens selvkørende hotelværelse, The Autonomous Travel Suites – en del af et Autonomous Hotel. Illustration via Innovation Lab.

Horesta sætter fokus på digitalisering

Får turismeerhvervet fuldt udbytte af digitaliseringens muligheder? Det er et af mange emner på Årsdag-arrangementet hos Horestas i morgen i København med over 600 tilmeldte – og åbning af statsministeren.

Hotel-, restaurations- og turismeerhvervets brancheforening, Horesta, afvikler i morgen, torsdag, i Comwell Conference Center Copenhagen ved Bella Center, sin store Årsdag. I år med deltagelse af over 600 nøglepersoner fra hotel-, restaurant- og turismeerhvervet.

Horesta er også politisk særdeles godt forbundet – derfor kommer statsminister Lars Løkke Rasmussen som for to år siden igen og åbner Årsdagen. Også den seneste erhvervsminister, Rasmus Jarlov, kommer i løbet af dagen på scenen.

Men der er gennem dagen mange andre indlæg – blandt andet om digitalisering. Får turismen det fulde udbytte af digitaliseringens udvikling og mange muligheder – og hvor i driften giver det mening at satse på ny teknologi, spørges der i oplægget.

Programmet har bud på fremtidens hotelværelse, nye kundemønstre, nytænkende restauratører og eksperter i digitalisering. Talerne er blandt andet fra Hilton, Amazon og danske Innovation Lab, der rådgiver og assisterer en række brancher om digitalisering. På scenen fra Innovation Lab, som Horesta har samarbejde med, står partner Peter Froberg. Han siger til STANDBY.dk:

”Jeg skal komme med et oplæg om tendenserne indenfor digitalisering – det kan være alt fra det selvkørende hotelværelse som tendenser i teknologien, herunder hvordan man bedst bruger sine investeringskroner for at tilpasse sig.

Vi har oplevet, at nogle bliver lidt skræmt eller handlingslammet når det gælder teknologi – men her gælder det om at have det rigtige perspektiv og det rigtige værktøj. Vi prøver at give vores kunder et perspektiv om, hvad teknologien kan tilføre – her er pointen ikke kun, hvad teknologien kan, men hvad man kan opnå,” siger Peter Froberg.

Som eksempel siger Peter Froberg gælder det i overført betydning ikke om, hvor mange omdrejninger en boremaskine har i sekundet – men om den kan bore det ønskede hul i væggen. ”Det behøver ikke være så svært,” siger Peter Froberg.

Uddeler også MARIA-prisen
Som afrunding på Årsdagen uddeler Horestas formand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen, organisationens MARIA-pris. MARIA står i denne forbindelse for ”Marketing Award for Raising International Awareness.”

Den gives til en person, der har gjort noget særligt for at skabe opmærksomhed om Danmark i udlandet. Tidligere vindere tæller blandt andre stjernekokken René Redzepi og filminstruktøren Susanne Bier – sidste år gik prisen til Peer Heldgaard Kristensen, administrerende direktør i VisitAarhus.

Relaterede artikler:

Rekord mange til Horestas årsdag

Airbnb ser stor stigning i Danmark

Hæderspris til turistchef