Medejer og administrerende direktør for Guldsmeden Hotels, Sandra Plesner Weinert, flankeres efter modtagelsen af MARIA-prisen af Horestas bestyrelsesformand, Jens Zimmer Christensen, og organisationens administrerende direktør, Katia K. Østergaard. Foto: Henrik Baumgarten.

Horesta satte pris på Guldsmeden Hotels

Horestas anerkendte MARIA-prisen gik i år til danske Guldsmeden Hotels for kædens arbejde gennem sine 20 år med bæredygtighed på sine hoteller i ind- og udland.

Torsdagens formelle program ved Horestas årsdag sluttede med kåringen af årets modtager af MARIA-prisen – der i denne sammenhæng er en forkortelse for: Marketing Award for Raising International Awareness.

Hovedoverskriften på Horestas årsdag var i år miljø og bæredygtighed – der var indlæg fra en række talere med SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, som det mest kendte navn.

Og fordi miljø og bæredygtighed var dagens overordnede tema, blev modtageren af MARIA-prisen den danske hotelkæde Guldsmeden Hotels, der gennem alle årene har haft stor fokus på netop disse områder i nærmest alt ved deres hoteller.

Klik for stort format. Sandra Plesner Weinert med nogle af sine medarbejdere efter Guldsmeden Hotels havde modtaget MARIA-prisen på Tivoli Hotel & Congress Center ved Horestas årsdag. Foto: Henrik Baumgarten.

Ægteparret Sandra og Marc Plesner Weinert åbnede i år for 20 år siden deres første hotel – i Guldsmedgade i Aarhus, deraf navnet. I dag har kæden egne eller franchisedrevne hoteller i København, Aarhus, Bali, Berlin, Menton i Sydfrankrig, Oslo og Reykjavik.

MARIA-prisen, der ledsages af 50.000 kroner, blev i år uddelt for 8. gang – det skete torsdag under årsdagen, der i år blev holdt på Tivoli Hotel & Congress Center med over 700 700 beslutningstagere fra hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

Guldsmeden Hotels fik blandt andet prisen for deres arbejde med bæredygtighed og virksomhedens bidrag til branding af Danmark som grøn destination i ind- og udland. MARIA-prisen gives nemlig til en profil eller virksomhed, der har gjort noget særligt for at markedsføre Danmark i udlandet. Det var i år første gang, at prisen endte hos et ægtepar.

Klik for stort format. Der var en mange sponsorer til Horestas årsdag – blandt andet var der reklame for Det Økologiske Spisemærke, der i år har ti års jubilæum og hvor denne trio bød på små søde smagsprøver. Foto: Henrik Baumgarten.

I sin tale med motivationen for valget af Guldsmeden Hotels, sagde Horestas formand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen, blandt andet:

”Guldsmeden Hotels er bygget på sunde værdier, og MARIA-prisen er en anerkendelse af det store arbejde, Guldsmeden Hotels gør for at sprede de bæredygtige initiativer til både kolleger og konkurrenter i erhvervet. For som de siger, er der intet bæredygtigt i at holde på de gode ideer.

Og med hoteller på Bali og Island samt Norge, Tyskland og Frankrig er virksomheden i den grad med til at ’brande’ dansk turisme og erhvervets ansvarlige drift uden for landets grænser.”

Guldsmeden Hotels har blandt andet lanceret den internationale bookingportal ILoveEcoHotels.com, hvor kommissionerne ikke går til bookinggiganter som Booking.com og Expedia, men bliver hos virksomhederne, mens en andel også går til velgørende formål.

Kun Guldsmeden har det økologisk guldmærke
Jens Zimmer Christensen påpegede også i sin tale, at Guldsmeden Hotels er den eneste hotelkæde med det økologisk guldmærke – og at Guldsmeden heller ikke holder sig tilbage, hvad angår ny teknologi.

Som første hotelkæde i hele verden har de installeret et nyt brusesystem på nogle af kædens badeværelser. Brusesystemet, der er udviklet til rumfartsorganisationen NASA til en mulig Mars-mission, sparer over 90 procent af vandet på gæsternes bade (se mere i artikel-link herunder: Ny teknologi sparer hotel masser af vand)

Horesta-formanden nævnte også i sin tale konkurrencer mellem Guldsmedens hoteller for at nedbringe madspild, hvor gæsterne inkluderes og belønnes. Guldsmeden Hotels er ligeledes ved at skifte leverandør af puder og dyner til en kameluldsproducent på grund af dyrevelfærd, og så bruger de certificeret træ i deres nye hotelprojekter.

Fra en pause under Horestas årsdag ses direktørtrioen fra de foreløbig tre hoteller i BC (Bella Center) Hospitality Group, Bo Hjorth Paarup fra AC Hotel Bella Sky Copenhagen, Anna Käll fra Copenhagen Marriott og Jens Frank-Mikkelsen fra Crowne Plaza. Foto: Henrik Baumgarten.

Tak til hele mit team
Sandra Plesner Weinert sagde i sin takketale blandt andet: ”Nu har vi siddet hele dagen ved vores bord og hørt fra talerne om, hvad vi har gjort de sidste 20 år – en måde, vi synes er den eneste måde at drive forretning på, da vi brænder for bæredygtighed. Tusind tak til hele teamet hos Guldsmeden.”

Bagefter sagde Sandra Plesner Weinert til STANDBY.dk, at de 50.000 kroner, Guldsmeden får som vinder af MARIA-prisen, vil hun og hendes mand, Marc, fordoble og bruge til at søsætte deres nyeste initiativ: Guldsmeden Forrest Foundation.

Nyskabelsen skal i og udenfor Danmark investere i mere natur. ”Verden har brug for buske, blomster og træer,” sagde Sandra Plesner Weinert og tilføjede, at kæden som altid kigger på nye hoteller – og håber indenfor nogle år at have åbnet hoteller i for eksempel Budapest og Beograd.

Mænd er oftest modtagere af MARIA-prisen
Siden Horesta i 2012 igen begyndte at uddele Maria-prisen, har det med én undtagelse været mænd, der har modtaget hæderen; nemlig filminstruktøren Susanne Bier i 2015.

I 2012 blev prisen givet til Michelin-stjernekokken Rasmus Kodfoed fra den københavnske Michelin-restaurant Geranium, der i dag som eneste danske restaurant har alle tre mulige Michelin-stjerner.

Året efter modtog daværende administrerende direktør for blandt andet Bella Center, Arne Bang Mikkelsen, prisen. I 2014 blev prisen tildelt Rene Redzepi, køkkenchef og medejer af den københavnske restaurant Noma, mens Susanne Bier fik Maria-prisen i 2015 – hun vandt i 2011 en Oscar for bedste udenlandske film, Hævnen.

Hovedaktionær i og bestyrelsesformand for Københavns største hotelkæde, Arp-Hansen Hotel Group, Henning Arp-Hansen, blev modtager af Maria-prisen i 2016.

I 2017 endte prisen hos Peer H. Kristensen, den daværende administrerende direktør i VisitAarhus – og i dag direktør for Aarhus Lufthavn – og sidste år gik den til Per Schmidt fra Cruise Copenhagen Network, CCN.

Relaterede artikler:

Deltagerrekord til Årsdag hos Horesta

Dansk hotelkæde vokser i udlandet

Ny teknologi sparer hotel masser af vand