Horestas årsmøde foregår i Tivoli Hotel & Congress Center. (Foto: Tivoli Hotel | PR)

Deltagerrekord til Årsdag hos Horesta

De over 700 topfolk fra den danske hotel- og restaurationsbranche på torsdag er cirka 100 mere end hvad Horestas Årsdag tiltrak sidste år. Blandt talerne er SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson.

”Deltagelse på vores Årsdag er gratis for Horesta-medlemmer, mens ikke-medlemmer betaler for at være med. Og vi kan jo på den offentligt tilgængelig deltagerliste se, at årsdagen også har deltagelse fra en række ikke-medlemmer.”

Det siger Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard, til STANDBY.dk inden Horesta på torsdag, den 14. november, atter holder årsdag. I år i Tivoli Hotel & Congress Center med over 700 direktører og beslutningstagere fra det danske hotel-, restaurant- og turismeerhverv.

På hjemmesiden – horesta-aarsdag.dk – kan programmet ses, det samme kan talerne og ikke mindst det imponerende udbud af deltagere.

Horesta er meget stærkt forbundet til Christiansborg – således var tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen flere gange på talerstolen ved årsdagen, så sent som sidste år.

I år må deltagerne ”nøjes” med den nye erhvervsminister, Simon Kollerup – men Horestas direktør, Katia K. Østergaard, møder dog allerede på onsdag statsminister Mette Frederiksen når statsministeren præsenterer ”klimapartnerskaberne.”

Mest kendte person på talerstolen på torsdag er nok SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, der fortæller om flyselskabets arbejde med at nedbringe sit CO2-aftryk. Det relaterer fint til et af årsdagens overordnede temaer er: Hvordan får man succes med bæredygtighed?

19.500 virksomheder og kæmpe milliardomsætning
I optakt til årsdagen skriver Horesta, at hotel-, restaurant- og turisterhvervet er et af Danmarks vigtigste væksterhverv med 19.500 virksomheder og en omsætning på næsten 63 milliarder kroner.

Til STANDBY.dk siger Katia K. Østergaard om den rekordhøje tilmelding til årsdagen på torsdag:

”Vi har måtte forleden lukke for tilmeldinger. Jeg tror og håber der kommer så mange, fordi man ved fra forrige år ved, hvad man fagligt kan få med fra vores årsdag – og så er der vores tema og det fantastiske hold af talere samt en hel dag med netværk fra branchen.

Vores årsdag er det største branchetræf i Danmark, det gør det også attraktivt at komme for at møde rigtig mange af de andre fra branchen. Der er mange gengangere, også politikere,” siger Katia K. Østergaard.

Fokus på miljø
Miljø og bæredygtighed er igen i år højt prioriteret på årsdagen hos Horesta. ”Hvordan bliver Danmark verdens mest bæredygtige turistdestination,” lyder et af spørgsmålene.”På Horesta Årsdag 2019 stiller vi skarpt på nye veje til en styrket forretning, hvor FN’s Verdensmål går hånd i hånd med bedre service, innovative gæsteoplevelser og øget bundlinje,” står der blandt andet i oplægget.

Årsdagen indledes med velkomst af Horestas formand, hoteldirektør, Jens Zimmer Christensen, der også er formand den fælleseuropæiske hotel- og restaurantorganisation HOTREC. Og dagens vært, Katia K. Østergaard, vil blandt andet lancere Horestas nye bæredygtighedsstrategi.

Herefter præsenterer erhvervsminister Simon Kollerup den nye regerings strategi for udviklingen i dansk turisme og et bæredygtigt erhvervsliv. Han efterfølges af Wolfgang Neumann, Chairman International Tourism Partnership, der fortæller om samarbejdet på tværs af konkurrerende hotelkæde i ambitionen om at skabe et mere ansvarligt hotelerhverv.

Det nok mest kendte navn på talerstolen bliver som nævnt SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, med SAS’ bud på flyindustriens løsninger om, hvordan man også i fremtiden kan forbinde mennesker på tværs af kloden via flyrejser.

Catherine Dolton, øverste ansvarlig for Global Corporate Responsibility i InterContinental Hotels Group, IHG, fortæller herefter, hvordan en af verdens største hotelkæder arbejder med at nedbringe sit madspild, brug af plastik og meget mere.

IHG har på verdensplan over 5.700 hoteller fordelt på en række varemærker, blandt de mest kendte er udover selve InterContinental Hotels blandt andre Crowne Plaza (IHG’s eneste hotel i Danmark er tiårs fødselaren, firestjernede Crowne Plaza i Ørestad), Holiday Inn og Kimpton.

Mænd er oftest modtagere af MARIA-prisen
Årsdagen afsluttes med at Horestas formand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen, overrækker Horestas MARIA-prisen. MARIA er i denne forbindelse en forkortelse for ”Marketing Award for Raising International Awareness.”

Prisen hylder en markant personlighed eller virksomhed, der har formået at vise dansk turismes bæredygtighed. Sidste år blev modtageren Per Schmidt, stifteren af Cruise Copenhagen Network, CCN. Prisen, der ledsages af 50.000 kroner, gives hvert år til en person, der har gjort noget særligt for at sætte Danmark på verdenskortet.

Prisen gives i år til en ”grøn” virksomhed eller person, der har gjort noget særligt for at skabe opmærksomhed om dansk turismes bæredygtige profil i udlandet, oplyser Horesta.

Siden Horesta i 2012 igen begyndte at uddele Maria-prisen, har det med én undtagelse været mænd, der har modtaget hæderen; nemlig filminstruktøren Susanne Bier i 2015.

I 2012 blev prisen givet til Michelin-stjernekokken Rasmus Kodfoed fra den københavnske Michelin-restaurant Geranium, der i dag som eneste danske restaurant har alle tre mulige Michelin-stjerner.

Året efter modtog daværende administrerende direktør for blandt andet Bella Center, Arne Bang Mikkelsen, prisen. I 2014 blev prisen tildelt Rene Redzepi, køkkenchef og medejer af den københavnske restaurant Noma, mens Susanne Bier fik Maria-prisen i 2015 – hun vandt i 2011 en Oscar for bedste udenlandske film, Hævnen.

Hovedaktionær i og bestyrelsesformand for Københavns største hotelkæde, Arp-Hansen Hotel Group, Henning Arp-Hansen, blev modtager af Maria-prisen i 2016.

I 2017 endte prisen hos Peer H. Kristensen, den daværende administrerende direktør i VisitAarhus – og i dag direktør for Aarhus Lufthavn – og sidste år gik den som nævnt til Per Schmidt fra Cruise Copenhagen Network, CCN.

Relaterede artikler:

Statsminister i topform til Horestas Årsdag

“Jeg har trods alt formået at gøre en forskel”

Horesta satte pris på krydstogtnetværk