Ægteparret Dorte og Jan Milling har ti hoteller i Milling Hotels. Foto: Milling Hotels.

Hotelejer rørt efter julegestus fra personale

Medarbejderne i hotelgruppen Milling Hotels overraskede ejere med julehilsen efter et år, der har været ekstraordinært vanskeligt for hotelbranchen.

”I går blev jeg simpelthen så rørt. Dorte og jeg fik nemlig denne smukke kurv og en hilsen fra alle vores medarbejdere hos Milling Hotels.”

Sådan skriver Jan Milling, som sammen med sin hustru Dorte ejer og driver hotelgruppen Milling Hotels, i et opslag på LinkedIn.

Julegaver og julehilsner i virksomheder sendes traditionelt fra ledelsen til medarbejderne. I år overraskede personalet i Milling Hotels imidlertid lederparret med en julehilsen og en kurv efter et særligt udfordrende år for hotelgruppen, der lige som andre hotelvirksomheder er blevet hårdt påvirket af coronakrisen.

”I har kæmpet, og kampen er ikke ovre. Men vi vil kæmpe videre med jer i 2021. Vi er alle glade for at være en del af Milling Hotels og tror på, at vi nok skal klare det sammen,” lyder det blandt andet i julehilsenen fra ledergruppen og det øvrige personale.

Medarbejdernes julehilsen til Dorte og Jan Milling. Foto fra LinkedIn 

“Pludselig Opstået Mulighed for Exceptionel Service”
”Vi har alle været igennem et frygteligt år, men vi har haft en meget stor opbakning fra medarbejderne, selv om de også har været under et stort pres. De har været dygtige til at byde ind og hjælpe til,” fortæller Jan Milling til STANDBY.dk.

Milling Hotels har udviklet et servicekoncept, der hedder POMES – Pludselig Opstået Mulighed for Exceptionel Service. Det går ud på, at hotelgruppens medarbejdere på alle niveauer hver dag er bevidste om, hvordan de kan skabe ’det lille ekstra’ for Milling Hotels gæster og dermed gøre en forskel.

”Med deres gavekurv og julehilsen har medarbejderne givet Dorte og mig den bedste POMES, man kan tænke sig,” siger Jan Milling.

Måtte afskedige medarbejdere
2020 har budt på store udfordringer for Milling Hotels, som har måttet afskedige både timelønnede medarbejdere og funktionærer, som følge af faldende efterspørgsel, ligesom hotelkæden i foråret måtte i banken og låne 18,5 mio. kr. for at komme gennem krisen.

”Det har været et ganske skrækkeligt år. Vi har måttet annullere bookinger for cirka 60 millioner kroner eller næsten halvdelen af vores omsætning. Vi har skåret en del i medarbejderstaben, og det er dybt beklageligt. Flere af de fyrede medarbejdere har været hos i mange år,” siger Jan Milling.

Hotelgruppen havde ellers udsigt til sit bedste år nogensinde, da coronapandemien ramte. Virksomhedens resultat er vokset støt de seneste år, og i 2019 fik Milling Hotels et resultat før skat på 19,6 millioner kroner.

Kåret som Årets Ejerleder 2020
Under coronakrisen har Milling Hotels imidlertid været nødt til hurtigt at omstille sig. Jan Milling har blandt andet satset meget på digital markedsføring for at øge kendskabet til hotelkæden. Det er blandt andet sket ved hjælp af personlige opslag og små fortællinger. Den indsats var en af begrundelserne, da Dorte og Jan Milling i oktober blev kåret til Årets Ejerleder 2020 af PwC, Nykredit og Dansk Erhverv.

”Vi har alle skullet gøre noget ekstraordinært i år, og vi er dygtige til at få medarbejderne til at gå med. Vores omstillingsparathed er en af nøglerne til vores succes gennem årene. Når der skal tænkes nyt, mærker vi virkeligt opbakningen fra medarbejderne,” siger Jan Milling.

Blandt de særlige tiltag i år har været en række arrangementer med koncerter og standup comedy, som Dorte og datteren Caroline hurtigt fik i stand, da der blev lukket ned for de julefrokostarrangementer, som ellers udgør en stor del af omsætningen i december. På grund af stramningen af restriktionerne nåede man dog kun at afholde to af arrangementerne.

Hoteller lukket over jul og nytår
Op til jul har Milling Hotels valgt at lukke gruppens 10 hoteller i Odense, Aarhus, Aalborg Middelfart, Kolding og Maribo ned og sende medarbejderne hjem med lønkompensation.

”Vi håber at komme i gang i løbet af januar, men det hele er fortsat usikkert,” siger Jan Milling.

Mens han glæder sig over opbakningen fra medarbejderne, har den økonomiske situation ikke givet plads til store julegaver til medarbejderne i år.

”Vores ansatte har fået et gavekort til en gratis overnatning for to personer med morgenmad på et af vores hoteller. Vi er glade for, at vi trods alt kan give dem en gave,” fortæller Jan Milling.

 

Relaterede artikler:

Milling Hotels vil satse på konferencer

Fortsat succes for Milling Hotels

Milling Hotels fordobler overskuddet