Ingen krise i den danske rejsebranche

Mens alle taler om en truende lavkonjunktur og finanskrise, sælger rejsebranchen stadig rejser i en lind strøm til danskerne. Det skriver Berlingske Tidende, lørdag. Faktisk er salget af både sommerens og vinterens rejser pænt foran salget på samme tid sidste år, lyder det fra både Star Tour og My Travel.

”Vi kan ikke pt. se nogen afmatning. Sommersalget er mindst på niveau med sidste år, og for vintersæsonen er vi 40 procent foran salget fra sidste år. Og vi oplever ikke, at danskerne går efter billigere rejser. Det er de bedste hoteller, beliggenheder og destinationer, der trækker,” siger Jan Vendelboe, salgs- og marketingchef i My Travel.
Star Tour oplever samme tendenser.
”Vi kan ikke mærke nogen opbremsning i danskernes rejselyst. Sommersalget er 16 procent foran sidste år, og vi har allerede solgt 40 procent af vinterrejserne, hvilket er 15 procent bedre end på samme tid sidste år,” siger salgsdirektør Stig Elling, der forklarer det store salg af rejser dels med sidste sommers endeløse regnvejr, dels med danskernes lyst til at rejse både oftere og længere væk.

Alle parter holder dog et vågent øje med udviklingen.
”Skrækscenariet er, at oliepriserne fortsætter op, og dollaren styrkes, for så vil rejserne stige i pris. Det vil betyde færre solgte rejser, så vi må reducere i produktionen. Ingen ved, om det sker, men vi holder øje, så vi hurtigt kan tilpasse produktionen af rejser til efterspørgslen,” siger Stig Elling.

Skrevet af Simon Jørgensen