Intet nyt under Solen om bonuspoint

EuroBonus-cardsMANDAGSKLUMME: I Metroxpress fortsatte serie om rejseforbruget i VisitDenmark er spørgsmålet om skat på bonuspoint pludselig dukket op igen. Det emne blev udtømt for mange år siden.

Af Ejvind Olesen

Det tog tid før Jan Carlzon i sin tid fik de tre skandinaviske regeringers,(som ejere af SAS), tilladelse til at indføre bonusrejser. Først for nylig kom der grønt lys i Norge for indenrigsrejserne.

Fordi konkurrenterne naturligvis protesterede til det sidste. Det er nemlig et særdeles slagkraftigt markedsføringsinstrument. I dag har SAS over fire mio. bonus medlemmer, og stigningen var på hele 14 procent i det forløbne regnskabsår.

Dengang som i dag var problemet i firmaerne, hvem skal have lov til at bruge bonuspoints, som går på personnavn på billetten. Uanset hvilket firma, der har betalt.

Når det er en personlig ting, er det også personen selv, der skal indberette til skattevæsenet. SAS, som internationalt flyselskab, hverken kan eller vil, og det har skattevæsenet for mange år siden accepteret.

Gør de ansatte det så? Formentlig ikke, og kontrollen er stort set umulig. En kilde fortalte for nogle år siden til os på Take Off, at der var to indberetninger på Frederiksberg. På et år!

I rigtig mange firmaer er det er frynsegode til værdifulde medarbejdere, som tak for anstrengende og veludført arbejde med dyner af overarbejde. Det bliver også mere og mere almindeligt, at medarbejdere, som ikke må rejse på business class kan bruge deres points til opgradering på flyet.

Så er der jo også visse firmaer, og staten, hvor pointene skal afleveres til en pulje. Formentlig med et rigtigt stort spild, fordi point stadigvæk skal følge den person, der har optjent dem. Og bonuspoint har det med at løbe ud, hvis de ikke bliver brugt i tide. Men det er den politisk rigtige løsning. ”Vi gjorde, hvad vi kunne”.

Sådan er det bare nu, da Metroxpress slår til i en rubrik ”De ansatte kan få store skattesmæk”. Det har de kunnet i mange år, men de har næppe fået det. Med mindre de er så gode mennesker, at de har angivet sig selv.

Derfor er rejse-sagen med adm. direktørs rejser i VisitDenmark ikke en sag om bonusrejser, men om et uforståeligt stort rejsebehov.

Synligheden for VisitDenmark på hjemmebane har ikke været mærkbar i turistspørgsmål. Den har Horesta, hotelchefer, sommerhusudlejere, campingpladser og lokale turistchefer taget sig af. Jeg håber synligheden i udlandet har været betydeligt større – med eller uden chefens rejser.

Takken fra Erhvervsministeren kom i den nye finanslov forleden. VisitDenmarks budget sættes ned til 110 mio. kr. om året. I sin tid var den på 160 mio. kr.( i nutidskroner vel ca. 200 mio.) Der bliver i hvert fald mindre at rejse for i fremtiden.

Nu skal man ikke gå i selvsving

En turistorganisations primære formål er at få folk til at rejse, flyve, bo på hotel, campingplads eller lignende, og de skal selvfølgelig selv rejse. Måske kunne man godt som før i tiden gøre det i et projekt-samarbejde med et flyselskab. På den måde bliver rejseudgifterne minimeret. Det sker den dag i dag for mange udenlandske turistorganisationer

Metroxpress jagt virker meningsløs på en dygtig turistdirektør med baggrund i reklamebranchen, men lidt selvransagelse var ikke af vejen. Og en god snak med den nye formand Allan Agerholm venter givetvis – senest lige efter jul.