Jeg ville aldrig rejse langt uden bagage

Måske koster det 500 kr. eller mere at få sin rullekuffert med på en flyvning over Atlanten, men det skal ikke afholde mig fra at have noget med, som gør min ferie eller forretningsrejse komplet. Uanset hvad flyselskaberne finder på.

Mine nærmeste synes jeg er forfærdelig, når jeg skal ud at rejse, og især når jeg skal flyve. Det har de derfor haft mulig for at synes rigtig mange gange i de forløbne år. Konstant har jeg fået det samme spørgsmål: ”Hvorfor slæber du dog alt det med?”.

Det er endnu værre, at jeg i min latente frygt for, at den indskrevne bagage på flyene bliver væk, også slæber på kanten af det tilladelige med op i kabinen. Ofte lidt mere, i håb om goodwill fra kabinepersonalet. Som jeg også tit har oplevet. Men rolig nu Jeg løfter det altså selv op i hattehylderne.

Selv om jeg kun skal være to dage i New York, hvilket ofte har været tilfældet, forbereder jeg mig på enhver situation. Jeg ved det kan være bidende koldt med en blæst rundt om skyskraberne, som går gennem marv og ben. Næsten på enhver årstid. Jeg ved det kan skifte til 30 graders varme næste dag. Begge dele vil jeg være klædt på til, selv om jeg skal videre på krydstogt i Caribien, eller til evigt kolde San Francisco. Og det fylder alt sammen i kufferten.

Finnair måtte overgive sig
Flyselskaberne har det med at udfordre hinanden med bagageregler, hvad enten det er den bagage, der placeres i bugen af flyet eller den, der skal med op i kabinen. Værdigenstande som penge, pas, bærbar computer, mobiltelefon og medicin fylder vel ikke alverden, men det skal i hvert fald altid følge personen. Også her er der sat maksimalt vægt på, og ekstra beløb at betale.

Og hvordan forestiller et flyselskab, man skal tilbringe en eller flere dage i en storby med det tøj man går og står i. Jeg tør slet ikke nævne shopping og kvindelige gener, før man skal hjem igen.

Selv et serviceminded selskab som Finnair har nu overgivet sig og følger trop med partnere British Airways og American med en Economy Light-klasse uden medsendt bagage i billetprisen. Som man kunne læse på CHECK-IN.dk i går.

Finnair og alle andre kan selvfølgelig undskylde sig med, at vi bare kan betale for at få vores bagage med til en cirka stykpris fra 300 til 700 kroner alt efter vægt og distance. Personligt ville jeg aldrig drømme om at spare det beløb. Hvis jeg ikke havde råd, ville jeg blive hjemme.

Den flyvende kuffert
Den evindelige jagt efter at have billigste billetter i udbud må være drivkraften. Så pyt med om man ikke har andet ekstra med til solferien i Caribien end en t-shirt og et par badebukser. Vi har jo selv været ude om det. Vi vil jo med vold og magt have de billige billetter, så er vi vel også parate til at lide for dem.

Forresten kan man vel fortsat rejse fra Finland eller Danmark og bruge den sparede flyskat i Sverige og Norge til at få sin kuffert med. Om det så er godt for miljøet, ved jeg ikke, men det giver en bedre ferie.

Og husk på vores gamle digter, H. C. Andersens historie om Den flyvende Kuffert. Det ville løse alle problemer. – og helt overflødiggøre flyselskaberne.

x

Læs Også

SAS vil da ikke være fødelinje til Lufthansa

Engang var de bedste venner, det er de ikke mere. Derfor tog Aarhus Lufthavns chef, Peter Høgsberg, alvorligt fejl, da han og arbejdsgruppen insisterede på SAS-rute fra Aarhus til München.

Grønlandsk luftfart uden facitliste

Der er flyvske planer, men ingen rigtige løsninger på fantasilignende ønsker om udbygning af lufthavne, selv om den danske stat går ind med stort millionbeløb. Air Greenland må muligvis sige farvel til sine fire danske eksperter i bestyrelsen.

Hvad er en turistmagnet?

Hvis en dansk by vil have et internationalt brand, hvad skal den så satse på? Europas 7. højeste tårn i Brande; tidligere præsident Obamas besøg i Kolding; VM i ishockey - eller bare Den lille Havfrue?

Slotsbar med selvbetjening i sommervarmen

Sådan klarede et af Danmarks bedste provinshoteller sig gennem fire måneders solskin og høje varmegrader uden at have aircondition. Det kræver tro på sine gæster.

Derfor koger Europa over med turister

Lavprisselskaber og store krydstogtskibe nævnes som nogle årsager til seks procents stigning allerede i år, og til deciderede turistkøer i havnebyer som Barcelona og Venedig.

Vækstboblen bristede over Nordatlanten

Når man starter for mange nye flyruter og er omringet af flere og flere konkurrenter og lukker mange gode kontakter til agenterne, så skal det gå galt. Det har indtil videre kostet Icelandairs koncernchef jobbet.