Jeg ville aldrig rejse langt uden bagage

Måske koster det 500 kr. eller mere at få sin rullekuffert med på en flyvning over Atlanten, men det skal ikke afholde mig fra at have noget med, som gør min ferie eller forretningsrejse komplet. Uanset hvad flyselskaberne finder på.

Mine nærmeste synes jeg er forfærdelig, når jeg skal ud at rejse, og især når jeg skal flyve. Det har de derfor haft mulig for at synes rigtig mange gange i de forløbne år. Konstant har jeg fået det samme spørgsmål: ”Hvorfor slæber du dog alt det med?”.

Det er endnu værre, at jeg i min latente frygt for, at den indskrevne bagage på flyene bliver væk, også slæber på kanten af det tilladelige med op i kabinen. Ofte lidt mere, i håb om goodwill fra kabinepersonalet. Som jeg også tit har oplevet. Men rolig nu Jeg løfter det altså selv op i hattehylderne.

Selv om jeg kun skal være to dage i New York, hvilket ofte har været tilfældet, forbereder jeg mig på enhver situation. Jeg ved det kan være bidende koldt med en blæst rundt om skyskraberne, som går gennem marv og ben. Næsten på enhver årstid. Jeg ved det kan skifte til 30 graders varme næste dag. Begge dele vil jeg være klædt på til, selv om jeg skal videre på krydstogt i Caribien, eller til evigt kolde San Francisco. Og det fylder alt sammen i kufferten.

Finnair måtte overgive sig
Flyselskaberne har det med at udfordre hinanden med bagageregler, hvad enten det er den bagage, der placeres i bugen af flyet eller den, der skal med op i kabinen. Værdigenstande som penge, pas, bærbar computer, mobiltelefon og medicin fylder vel ikke alverden, men det skal i hvert fald altid følge personen. Også her er der sat maksimalt vægt på, og ekstra beløb at betale.

Og hvordan forestiller et flyselskab, man skal tilbringe en eller flere dage i en storby med det tøj man går og står i. Jeg tør slet ikke nævne shopping og kvindelige gener, før man skal hjem igen.

Selv et serviceminded selskab som Finnair har nu overgivet sig og følger trop med partnere British Airways og American med en Economy Light-klasse uden medsendt bagage i billetprisen. Som man kunne læse på CHECK-IN.dk i går.

Finnair og alle andre kan selvfølgelig undskylde sig med, at vi bare kan betale for at få vores bagage med til en cirka stykpris fra 300 til 700 kroner alt efter vægt og distance. Personligt ville jeg aldrig drømme om at spare det beløb. Hvis jeg ikke havde råd, ville jeg blive hjemme.

Den flyvende kuffert
Den evindelige jagt efter at have billigste billetter i udbud må være drivkraften. Så pyt med om man ikke har andet ekstra med til solferien i Caribien end en t-shirt og et par badebukser. Vi har jo selv været ude om det. Vi vil jo med vold og magt have de billige billetter, så er vi vel også parate til at lide for dem.

Forresten kan man vel fortsat rejse fra Finland eller Danmark og bruge den sparede flyskat i Sverige og Norge til at få sin kuffert med. Om det så er godt for miljøet, ved jeg ikke, men det giver en bedre ferie.

Og husk på vores gamle digter, H. C. Andersens historie om Den flyvende Kuffert. Det ville løse alle problemer. – og helt overflødiggøre flyselskaberne.

x

Læs Også

Ingen journalister inviteres for deres blå øjnes skyld

Naturligvis forventer værten da noget til gengæld, men en seriøs virksomhed ved også, at det kan gå galt, og at man ikke er sikret en femstjernet anmeldelse af en rejse på forhånd.

Derfor er IAG interesseret i Norwegian

Hvad i alverden vil briterne med et flyvende underskud som Norwegian? Det er der mange gode svar på, alt imens aktiekursen på det norske selskab fortsat stiger.

Hvordan får man en turistambassadør til over 600 kr. i minuttet?

Naturligvis tjener Messi kun det store beløb på fodboldbanen, men hvad skal han lave som turistambassadør? Og hvad mener FN med begrebet ansvarlig turisme. Er det også at hælde nogle ud af en by, fordi de fylder for meget?

“Der kan jo ske så meget på et år”

Hvad enten man skal til koncert eller på krydstogt skal man efterhånden reservere et år forud, og flere andre i rejsebranchen følger godt med. Men hvor bliver de mange penge af undervejs?

Herlig forårsdag for SAS

Når der i dag i Stockholm er generalforsamling i SAS har der sjældent været en bedre stemning. Selv om både formand og næstformand træder tilbage, er økonomi og markedssituation så god, at selv pensionerede chefer har glemt at alting bare var bedre i gamle dage.

Air Greenland kan ikke leve uden monopol

Før det grønlandske valg senere på måneden er opkøb eller salg igen blevet aktuelt i valgkampen. Hvorfor kan Grønland ikke have sit eget flyselskab, når Færøerne og Island kan?