TIRSDAGSKLUMME: En rapport bestilt af Københavns Lufthavn fastslår, at vækst i København skaber tusindvis af jobs i provinsen. – Den tror jyderne ikke på.
Af Ejvind Olesen
Det er med en sund portion skepsis, man kan læse den rapport, som Københavns Lufthavn har bestilt hos Oxford Research. En rapport som fastslår, at der vil blive skabt og fastholdt 84.000 ekstra jobs, hvis Københavns Lufthavn vokser fra de nuværende 25 mio. passagerer til 40 mio. i 2050. Omtalt på takeoff.dk i går.
Nu er der jo ikke noget menneskeligt væsen, der kan sandsynliggøre, hvad der sker de næste 35 år. Rapporten går oven i købet så vidt, at den fordeler de 84.000 ud over landsdelene. Det er forståeligt, at nogen i provinsen, og sikkert også i København, synes det ligger lidt småt med troværdigheden.
Jyllands-Posten har da også fundet frem til et par skeptikere. Den ene, trafikforsker Harry Lahrmann, RUC, siger direkte: ”Hvis København får held med at lokke flere til at flyve fra København, så bliver grundlaget for ruter fra Aalborg og Billund mindre.”
Det er klar tale og logik for nybegyndere i luftfartens verden. Der har vel aldrig været så mange udlandsruter fra Jylland som i dag, og de mader passagerer til langruter fra Amsterdam, Frankfurt og Paris. Hvorfor skulle de pludseligt begynde at flyve fra København? Primært med SAS. Da kun hvis det er afgørende billigere. Og så bliver resultatet naturligvis tilbagegang for jyske lufthavne og Lufthansa, KLM og Air France.
Det, der tæller nu og i fremtiden for de meget rejsende passagerer, er direkte ruter – alternativt så få flyskift som muligt.
I den forbindelse gavner det da ikke, at SAS/Singapore Airlines nu starter en rute fra Stockholm til Hong Kong. Jyder skal altså skifte to gange. I København og i Stockholm. Mens de kan nøjes med at skifte en enkelt gang i Amsterdam, Paris eller Frankfurt.
Derfor er en af Københavns Lufthavns opgaver at holde så meget som muligt på direkte SAS-ruter ud af København, hvis man vil skabe vækst. Golfselskaberne gør det ikke alene, selv om de er imponerende aktive i København i dette efterår.
Rapporten får en hård nyser fra lufthavnschef i Billund, Kjeld Zacho. Han siger til JP: ”Det er fint med konkurrence, men her er tale om et partsindlæg. Københavns Lufthavn er en privat virksomhed, som ønsker at tjene flere penge.
Det klinger hult, når lufthavnen siger, det er til gavn for Danmark. Hvis formålet er at legitimere offentlige investeringer i infrastruktur til lufthavnen, er der brug for en uafhængig rapport, som også vurderer effekten i andre lufthavne.”
Vi giver trafikforsker Per Homann Jespersen, lektor ved RUC, det sidste ord: ”Der er tale om elastik i metermål, når man fremskriver jobeffekter flere årtier.”