Københavns Lufthavn afviser vækstproblem

Københavns Lufthavn er ved at blive indhentet i passagertal af Oslos og Stockholms lufthavne, skrev et rejsebranchemedie mandag. Men det afviser Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, som ”noget vås.”

 

”Dykker man ned i tallene, er billedet af væksten i Københavns Lufthavn vs. Stockholm og Oslo mere nuanceret. Den internationale trafik trækker væksten hos os, og den er højere i Københavns Lufthavn end i Stockholm og Oslo, hvilket understreger vores position som regionens eneste internationale storlufthavn. Og så er det tydeligt, at Cimber Sterlings konkurs har haft negativ effekt på dansk indenrigs samt det samlede væksttal i Københavns Lufthavn,” siger Søren Hedegaard Nielsen.

 

Han henviser til trafiktallene for første halvår af i år sammenlignet med samme periode i 2011.

 

Tallene fra Københavns Lufthavn viser, at Oslo i første halvår havde en samlet vækst på 5,6 pct. – fordelt med passagerer på internationale ruter på 6,5 pct. og norsk indenrigs på 4,5 pct.

 

I Stockholm Arlanda var de tilsvarende tal en vækst på 5,3 – heraf 5,1 pct. på internationale ruter og på svensk indenrigs på 5,9 pct.

 

I Københavns Lufthavn var de samme tal i årets første halvår en generel vækst på 4,2 pct., stigningen var 6,9 pct. på de internationale ruter sammenlignet med første halvår af 2011, og et fald på 19,8 pct. på dansk indenrigs – som følge af Cimber Sterlings konkurs i maj.

 

Og ifølge Københavns Lufthavns World Class Hub-strategi, kigger lufthavnen mod de store europæiske lufthavne.

 

”Her havde vi i første halvår højere vækst end Amsterdam, Frankfurt, London Heathrow, München, Paris CDG og Zürich. Kun Berlin har haft højere vækst, fordi Lufthansa har fastholdt nye ruter ud af Berlin, selvom den nye lufthavn er forsinket,” siger Søren Hedegaard Nielsen.

Skrevet af Henrik Baumgarten