Kæmperne blandt krydstogtskibe forsinkes ved Panamakanalen

panama kanalenCRUISE: Panamakanalen fejrer i år 100 års jubilæum, men alt er ikke den rene idyl. Entreprenørselskabet er blevet overrasket over de mange nødvendige ekstra timer med udbygningen og kræver ekstra 1,6 mia. dollar. – Det forsinker de store skibe, som næppe kommer igennem før 2016.

Panamakanalen blev indviet i 1914 efter de grusomste begivenheder undervejs med tusinder af omkomne, sygdom, epidemier, oprør, krak og politiske opgør inden kanalen og sluserne, som forbinder Atlanterhavet med Stillehavet, endelig kunne åbnes.

Det betyder for krydstogtindustrien, at de mellemstore skibe går fra typisk San Diego til Miami eller omvendt. En enkeltbillet for et skib med godt 2.000 passagerer løbet let op i et par mio. kroner.

Til gengæld er det i dag ikke muligt at krydstogtskibe som Oasis of The Seas og Allure of The Seas fra RCCL at gå igennem, men det var meningen, at det kunne planlægges fra 2014, hvilket ikke ser ud til at blive tilfældet.

Det kolossale arbejde med udgravning og sluser til endnu en kanal med større kapacitet trækker ud på grund af arbejdsnedlæggelse, og det kan let blive 2015, før man er klar til åbningen.

I fremtiden vil skibe med en længde på 425 meter kunne bruge denne vandvej mellem to oceaner. Det gælder også de fleste store containerskibe fra Maersk Line.

Verdens to største krydstogtskibe, Oasis og Allure, måler 362 meter.