Den tyske hotelkæde Deutsche Hospitality er netop blevet købt af kinesiske Huazhu Group – blandt varemærkerne hos Deutsche Hospitality er Steigenberger, der foreløbig driver ét hotel i Danmark, Steigenberger Alsik - Hotel & Spa i Sønderborg. Foto: Henrik Baumgarten.

Kina køber hotelkæde med dansk varemærke

For anden gang på et år får medarbejderne hos danske Zleep Hotels ny udenlandsk ejer. Først blev de købt af Deutsche Hospitality med Steigenberger-varemærket. Nu er kæden købt af Kina.

Det børsnoterede kinesiske selskab Huazhu Group køber alle aktierne i Deutsche Hospitality for cirka 5,4 milliarder kroner af egyptiske Travco Group, oplyser flere udenlandske medier.

Deutsche Hospitality har fem varemærker, mest kendt er Steigenberger Hotels and Resorts med 60 hoteller; de andre brands er Maxx by Steigenberger, Jaz in the City, IntercityHotel – og så Zleep Hotels, den danske hotelkæde som Deutsche Hospitality købte i januar i år.

Zleep Hotels består foreløbig af 11 hoteller i Danmark og et i Sverige, og tre nye hotelprojekter på vej til åbning næste år eller i 2021, i Hillerød, Lyngby og Ørestad.

Selve Deutsche Hospitality kan datere sin oprindelse tilbage til 1930, da den tyske forretningsmand Albert Steigenberger overtog sit første hotel og dermed skabte grundlaget til kæden og varemærket Steigenberger. I 2016 skiftede Steigenberger Hotel Group navn til sit nuværende Deutsche Hospitality.

Deutsche Hospitality repræsenteres på det nordiske marked af det danske GSA-bureau, Atlantic Link.

En af verdens største hotelkæder
Reelt er køberen af Deutsche Hospitality et datterselskab af Huazhu Group, nemlig China Lodging Holding Singapore.

Huazhu regnes med sine snart 5.200 hoteller med over 500.000 hotelværelser for verdens femtestørste hotelgruppe målt i omsætning – efter Marriott, Hilton, Accor og InterContinental. Huazhu, der har 18 hotel-varemærker og 139 millioner medlemmer af sit bonusprogram, har i øvrigt stort franchise-samarbejde med netop franske Accor på sit kinesiske hjemmemarked.

Til sammenligning har Deutsche Hospitality 118 hoteller i 19 lande på tre kontinenter, primært Europa, fordelt på sine fem varemærker og med yderligere 36 i pipelinen. Ambitionen hos Deutsche Hospitality er at nå op på 250 hoteller i 2024 fordelt udover Europa, Mellemøsten og Afrika.

Fra kinesiske Huazhu Group lyder det i en pressemeddelelse, at grunden til købet af Deutsche Hospitality er ønsket om at komme ind på navnlig high-end delen af det europæiske marked. Men de kinesiske købere forsikrer , at man vil beholde Deutsche Hospitality og dets varemærker.

”Med købet af Deutsche Hospitality skaber Huazhu en global hotelgruppe der kan kombinere europæisk gæstfrihed, tysk kvalitet og asiatisk hastighed,” lyder det fra de nye ejere.

Relaterede artikler:

Små marginaler adskiller de bedste hotelkæder

Stor tysk hotelkæde til Danmark

Dansk hotelkæde gør sig mere miljøvenlig