Finavia, der driver de finske lufthavne, har gode råd til flypassagerer, der vil reducere deres miljøpåvirkning. På billedet fra mandag i sidste uge bydes Tibet Airlines velkommen til lufthavnen i Helsinki på dets første flyvning på den nye rute Jinan to gange om ugen hele året med en Airbus A330-200. Foto: Finavia.

Klar med gode råd til miljøvenlige flypassagerer

Flyv så direkte som muligt, vælg miljøvenlige flyselskaber eller flytyper og medbring mindst mulig bagage, lyder nogle af de gode råd fra Finavia, der driver de finske lufthavne.

Luftfarten udleder også drivhusgasser, den står dog kun for op mod tre procent af den samlede mængde. Men derfor skal også flyvepassagerer gøres deres for at påvirke miljøet mindst muligt, lyder det fra Finavia.

Finavia peger blandt andet på, at luftfarten har sat sig det globale mål, at den efter 2020 ikke skal udlede flere drivhusgasser end den gør i dag – selv om passagertallet vokser år for år.

Finavia har samlet fire forslag til, hvordan flypassagerer kan være med til at reducere udledningen af drivhusgasserne, der blandt andet er med til at opvarme jordens atmosfære og dermed for eksempel give højere temperaturer til skade for miljøet.

Flyv så direkte som muligt, lyder det første råd. Her peger Finavia på research fra Worldwatch Institute der viser, at fly bruger mest brændstof ved start – faktisk kan starten bruge 25 procent af flyets brændstof på flyvningen.

Ved når det er muligt at flyve direkte i stedet for at foretage mellemlandinger, er flypassagerer indirekte med til at begrænse forbruget af brændstof.

Men mange direkte flyruter findes ikke – for eksempel mellem Singapore og Dublin, derfor kan mellemlandinger ikke altid undgås.

Finavia anbefaler også, at flypassagerer betaler for deres klimabelastning ved frivilligt at betale de relativt små beløb i miljøkompensation som mange flyselskaber tilbyder, men som få passagerer benytter sig af.

Vælg moderne fly
Nye fly forbrænder typisk mindre brændstof end ældre modeller. Typisk er CO2-udledning fra flyene fra 1990 det dobbelte af hvad moderne, nye fly bruger per sædekilometer. I dag bruger et moderne fly cirka tre liter brændstof på at transportere en passager 100 kilometer.

Derfor kan man som passager gøre sit ved at vælge flyvninger betjent af moderne fly. Finavia henviser til en rapport fra 2017 fra International Council on Clean Transport (ICTT), der viser, at Norwegian med sine nye Boeing B787 Dreamliners er det mest brændstofbesparende flyselskab på flyvninger mellem Europa og Nordamerika. Så for eksempel hellere en ny B787 end en gammel og mere tørstig Airbus A330.

Og vil passagererne spare brændstof, så pak så let som muligt. Finnair har beregnet, at hvis hver passager medbringer fem kilo mindre bagage ville det give brændstofbesparelser med Finnairs nuværende passagertal som svarer til 400 returflyvninger mellem Helsinki og Paris.

Relaterede artikler:

Bæredygtig turisme interesserer ikke danskerne

Hotelkæde kan spare 200 millioner liter vand

Wonderful Copenhagen får det grønne stempel