TIRSDAGSKLUMME: Det tyske flyselskab appellerer til den tyske regering og EU-Kommissionen om, at den unfair konkurrence med Golfselskaberne må stoppe. Men næppe nogen ved hvordan.
Af Ejvind Olesen
Lufthansa lægger ikke fingrene imellem i sit nytårsbudskab. Hvis de europæiske flyselskaber skal beholde deres position, og i hvert fald hvis Lufthansa skal beholde sin i Tyskland, må den unfair konkurrence med Golfens store ruteselskaber stoppe.
Den europæiske luftfarts infrastruktur er truet, skriver Lufthansa. Konkurrencen med flyselskaber fra Golfen – primært Etihad, Emirates og Qatar Airways – er ikke fair, når de tre er så stærkt subsidieret af deres respektive regeringer.
Det har flere EU-flyselskaber hævdet igen og igen og så sent som i efteråret, da EU-Kommissionen kom med en ny strategi for international luftfart og forudså nye retningslinjer mod unfair konkurrence. Uden dog at definere, hvad man tænker på.
I sit hyrdebrev til den tyske regering mere eller mindre direkte fortæller Lufthansa, at selskabet i alle funktioner beskæftiger 325.000 medarbejdere, som igen betaler ca. 170 mia. kr. i årlig skat. Hertil kommer alle aktiviteter i datterselskaberne Austrian Airlines, Swiss, og Brussels Airlines.
”Det bliver mere og mere klart, at strukturen og opbygningen af trafikken fra Golfen underminerer Europas flytrafik,” hedder det i nytårsbrevet.
Det gode spørgsmål er så, hvordan man løser det problem til EU-selskabernes tilfredshed. Det kan stort set kun ske på en eneste måde: Open Skies til nye forhandlinger. I værste fald tilbage til bilaterale aftaler.
Det vil på afgørende måde stække flyselskaber fra Golfen. Til gengæld vil det eksempelvis betyde et ordentligt drop i trafikken til og fra Københavns Lufthavn. Modsat vil det styrke SAS, Lufthansa, AirFrance/KLM og alle de andre.
Man kan ikke få alt her i verden.