Kold skulder til Esbjerg og Karup

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Dansk indenrigstrafik i luften har altid givet stof til en aktuel debat. Netop nu er det Karup og Esbjerg lufthavne, som lever et alt for stille liv. Esbjerg får ingen fly og Karup næppe heller. Hvem har for resten sagt, at der i et lille land kun skal være 50 km. til nærmeste lufthavn?

Af Ejvind Olesen   

Esbjerg Lufthavn og Karup Lufthavn har det begge som forsmåede bejlere for tiden. Den første har allerede fået en kold skulder ud af de varme signaler, der blev sendt til Sun-Air. Den anden får næppe engang et svar fra SAS. I givet fald en gang luftsteg.

De har begge kendt bedre dage. Esbjerg med Maersk som en god og stabil partner og Ryanair som en fantastisk – men ustabil – partner på ruten til London. Nu er de væk, og ingen har lyst til at forsyne den store vestjyske by med en flyforbindelse til København. I denne uge dage sagde Sun-Air pænt nej tak.

Karup Lufthavns ledelse og bestyrelse vil rette en henvendelse til SAS om igen at begynde ruteflyvning med mange afgange til glæde for vestjysk erhvervsliv. Karup er ligesom Esbjerg glimrende lufthavne, men der er alt for stille både i luften og på landjorden omkring dem.

Når man selv kommer fra Herning-egnen, ved man hvad Karup Lufthavn betyder. Og det er jo ikke længe siden, at det vrimlede med gode forbindelser. Fra Cimber Sterling, SAS, Norwegian. Urealistisk lave priser og masser af afgange.

Nu er der tre afgange fra København og fire til København med alt for store fly fra Norwegian og uden gennemgående billetter og bagage til det store udland. Det passer i hvert fald ikke Herninggenserne, som helst vil være i begivenhedernes centrum.

SAS er i gang med at strikke et indenrigsnet sammen af mindre fly og enkelte større jet, primært til Aalborg. Det ny Cimber har fået flere opgaver – med ATR-fly – velegnet til pendultrafik. Det gælder Billund, og det gælder til sommer også Aarhus. Det kunne i princippet også gælde Karup, men det har SAS ingen interesse i, så længe Norwegian er på ruten.

Lur mig om ikke den kombi-model af Cimber og SAS vender tilbage til Karup, den dag Norwegian ikke orker at blive ved med at poste penge ud på en rute, som med selskabets flytype aldrig kan blive rentabel.

Bornholm har Danish Air Tranport roligt og sikkert taget sig af og lukket alle døre for andre, som er interesseret i en rentabel drift. Flybe har søgt om slots mellem København og Bornholm, men det er højst usandsynligt, at selskabet, som netop står foran store nedskæringer, mener det alvorligt.

Endelig er der Sønderborg, hvor DAT indtil videre har spændt en livline ud. Om det holder, skal blive spædende at se.

Gennem tiderne har dansk indenrigstrafik i luften ofte været til debat.

”Hvem har sagt, at jyderne har ret, når de tror, de kun skal have 50 km. til nærmeste lufthavn (dengang havde vi også Stauning)?”, lød et af spørgsmålene i Danairs monopoldage. Derefter blev det nævnt, at der er 100 km. fra Næstved til Kastrup og 250 km. fra Nakskov.

Er spørgsmålet fortsat relevant? Måske.

God weekend.